Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 2 / 2010

Ortoptické cvičení v Očních mateřských školkách

Datum: 5. 2. 2010
Autor: Barbora Teichmannová; Gabriela Grellová

Naše oční klinika má zřízeny speciální oční třídy v tzv. Očních mateřských školách v Ostravě-Hrabůvce a Ostravě-Porubě. Mezi předpoklady pro přijetí dítěte patří oční vada - tupozrakost (amblyopie) nebo šilhání (strabismus), doporučení očního lékaře specialisty, doporučení našeho oddělení a věk 3-7 let, ale i nižší, jde-li o těžkou oční vadu a dítě má doporučení od očního lékaře naší kliniky.

Výhodou očních tříd jsou minimální počet dětí, celodenní péče učitelky spe­cialistky, vzájemná spolupráce učitelky a sestry ortoptistky, která dává potřebné instrukce týkající se pleoptické práce s dítětem ve třídě. Dítě tak má zajištěnu celodenní pleoptiku, a pokud zrovna ne­cvičí u ortoptistky, pracuje ve třídě na pleoptickém cvičení s učitelkou nebo má pleoptiku pohybovou. Dítě se naučí pravidelně nosit brýle, okluzor, prizmata. Tím, že brýle mají všechny děti, dojde k odstranění psy­chických zábran. Mezi rodičem a ortoptistkou je úzká spolupráce. Velkou výho­dou je vyšetření a cvičení na ortoptických přístrojích po celý pracovní týden. Malý počet dětí v oční třídě zajišťuje individu­ální péči, v průběhu docházky dítěte do Oční mateřské školy jsou děti pod do­hledem očních lékařů specialistů.

Práce ortoptistky

Předpokladem je dobrý teoretický zá­klad a zkušenost, znalost všech možnos­tí a použití všech ortoptických a pleoptických přístrojů. Ortoptistka musí umět vyrobit drobné pomůcky pro vy­šetření a cvičení dětí. Musí pečlivě vést ortoptickou dokumentaci. K její práci dále patří edukační činnost — seznámí rodiče s vadou dítěte, s jejími důsledky, vysvětlí jim cviky, které mají s dítětem dělat doma. Spolehlivě vyšetří dítě lékaři a na základě jeho indikace pak samo­statně vede ortoptické a pleoptické cvičení.

Co je to ortoptika?

Snaha o obnovení porušeného binoku­lárního vidění, způsob léčení šilhavosti, při kterém se obnovuje fyziologické vi­dění oběma očima. K ortoptickému cvičení se nehodí všech­ny strabující (šilhající) děti. Předpokla­dem jsou: vyrovnaná zraková ostrost očí, centrální fixace, normální retinální kore­spondence, normální pohyblivost obou očí, žádná nebo jen malá úchylka šilhání. Věk dítěte pro cvičení ortoptiky je 4—8 let, nutná je normální inteligence a spo­lupráce dítěte.

Postup cvičení, přístroje a pomůcky

U každého dítěte sestra ortoptistka pro­vede podrobné ortoptické vyšetření. Na jeho základě navrhne vhodné ortoptické cvičení, které dítě postupně zvládá — závisí to na stavu binokulárního vidění a věku dítěte, jeho schopnostech, inteli­genci. Všechna ortoptická vyšetření se provádějí s korekcí (brýlemi) za pečlivé­ho dozoru ortoptistky. Postup ortoptického cvičení: 1. Odtlumování a cvičení superpozice. 2. Nácvik fúze. 3. Cvičení šířky fúze. 4. Cviče­ní stereopse. 5. Cvičení pohyblivosti. 6. Cvičení konvergence. 7. Nácvik správ­ného vztahu akomodace a konvergence. Ortoptické přístroje a pomůcky. Ortoptické cvičení se provádí na různých ortoptických přístrojích. Každý je zalo­žen na disociaci (rozdělení obrazu obou očí), každé oko se dívá na poněkud od­lišný obrázek.

Troposkop nebo modernější digitální synoptofor (obr. 1) je nejdůležitější dia­gnostický a terapeutický ortoptický pří­stroj. Slouží k měření úhlu šilhání, vy­šetření superpozice, tedy schopnosti překrýt oběma očima nestejné obrázky, k vyšetření fúze — schopnosti spojit stej­né obrázky obou očí v jeden smyslový vjem. Vyšetřuje se rovněž stereopse — prostorové vidění a ortoptistka při něm odtlumuje tupozraké oko. Cheiroskop — používá se k odtlumování tupozrakého oka, nacvičuje se na něm superpozice a binokulární vidění (obr. 2).

Zrcadlový stereoskop — funguje na stejném principu jako cheiroskop. Po­užívá se k odtlumování a cvičení super­pozice, ale i k cvičení fúze a její šířky (obr. 3).

Holmesův posuvný stereoskop — je ur­čen ke cvičení fúze, její šířky, zjišťování stereopse. Cvičí na něm děti s malým úhlem šilhání, vyrovnaným viděním a centrální fixací.

Zeissův stereoskop — slouží k nácviku superpozice, fúze a její šířky, ke zjištění stereopse (obr. 4).

Rémyho separátor — užívá se k uvolně­ní akomodace (schopnosti oka vidět předměty ostře na různou vzdálenost) a konvergence, k nácviku jejich správné­ho vztahu, hlavně u akomodativních strabismů.

Kniha stereopse — využívá se k vyšetře­ní prostorového vidění pomocí červeno-modrých skel.

Fokometr — ortoptistka jej používá k měření dioptrií v brýlích dítěte. Prizmata, hranoly — ortoptistka jimi měří šířku fúze, zkouší postupnou sílu prizmat (obr. 5). 

Svalový trenažér — je určen k vyšetření motility bulbů — cvičí se na něm jejich hybnost.

Trenažér konvergence — slouží ke cvi­čení a vyšetřování konvergence, symet­rická sbíhavost očí.

Ortoptistka cvičí také pleoptiku na pleoptických přístrojích (více o tématu v článku Pleoptická cvičení tupozrakosti u dětí, str. 30).

Barbora Teichmannová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava

Gabriela Grellová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava

Fota Gabriela Grellová

 
  • tisk
  • předplatit si