Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 4 / 2010

Studijní pobyt v Itálii – příležitost pro sestry

Datum: 5. 4. 2010
Autor: Mgr. Hana Svobodová

V roce 2003 vznikl (s podporou oblasti Lombardie a uznáním ministerstva zdravotnictví v Římě) projekt Progetto formazione (vzdělávací projekt), který má formu roční odborné praxe sester.

Projekt byl zahájen ve spoluprá­ci s Kardiologickým centrem Monzino v Miláně (Centro Cardiologico Monzino) za podpory italské společ­nosti International Consulting. Jeho smyslem je umožnit všeobecným se­strám zemí Evropy absolvovat roč­ní stáž na specializovaném pracovišti, v tomto případě na odděleních in­tervenční kardiologie, kardiologické intenzivní péče a kardiovaskulární chirurgie.

Součástí stáže je absolvování teore­tických lekcí, pozorovacích stáží v la­boratořích a ve vyšetřovacím sektoru a samozřejmě absolvování klinických stáží na zmiňovaných odděleních, cel­kem 1400 hodin.

Požadavky na studenty - jedním z nich je italština

Každý stážista má možnost sledovat diagnostické, terapeutické a ošetřova­telské postupy, kterým jsou hospitali­zovaní pacienti podrobováni v před­ním zdravotnickém centru v Itálii, síd­le vědeckého výzkumu a univerzitních studií (IRCCS, viz obr. 1 Cardiologico Monzino). Během stáže (přičemž předpokladem je velmi dobrá znalost italštiny) studenti ošetřovatelství ab­solvují zkoušky z klinických předmě­tů a ošetřovatelské péče, a pokud jsou výsledky na konci stáže úspěšné, zís­kávají certifikát o absolvování odbor­né stáže v oblasti kardiologie.

Uchazeči zahajují studium italšti­ny v kursech ještě na svých domov­ských školách a po příjezdu do Milána v nich pokračují. Kardiologické cen­trum stážistům hradí ubytování, stra­vu, pojištění, cestu tam i zpět. Pokud se stážista rozhodne své znalosti pro­hloubit, může pokračovat ve studiu specializace ošetřovatelství v kardiologii na Universita degli Studi di Milano. Musí však složit přijímací zkoušky, které jsou prováděny formou písem­ného testu.

Studium spočívá v absolvování 500 hodin teorie (face-to-face training) a 250 hodin praxe na kardiologických pracovištích. Testy následují po kaž­dém modulu. Některá z praktických dovedností, prezentace a diskuse nad závěrečnou prací jsou součástí závě­rečné zkoušky.

Pět otázek absolventkám

Na otázky odpovídaly absolventky stáže Ludmila Dvořáková (LD) a Pet­ra Škarková (PŠ):

Několik z vás zůstalo v nemocnici i po skončení stáže. Jaký byl váš dů­vod pro toto životní rozhodnutí?

LD: Mým původním důvodem zůstat v Itálii bylo zdokonalit se v kardiochi­rurgii a kardiologii, zdokonalit italšti­nu a vydělat si nějaké peníze. Po nějaké době jsem si tu našla přítele a dnes tu jsem již šestým rokem.

Někteří se po ukončení studií v ČR vracejí zpět do Milána. Co konkrétně vás vede k takovému rozhodnutí?

PŠ: Dokončuji nyní VOŠZ a po abso­lutoriu jsem se rozhodla vrátit zpát­ky do Milána. Musím říci, že rozhod­nutí nebylo jednoduché, protože nyní jsou i u nás dobré pracovní příležitosti. K mému rozhodnutí přispěla určitě ote­vřená a vstřícná povaha Italů, velmi pří­jemné pracovní prostředí, touha zdoko­nalit se v italském jazyce a samozřejmě vědět ještě více z kardiologie. Roli hrál i fakt, že nemocnice je pro mě dnes už domácím prostředím, tudíž nebudu muset začínat úplně od začátku. Mys­lím si, že takové příležitosti je třeba vy­užít, a domů se mohu vrátit vždycky.

S jakými největšími problémy se v italském prostředí potýkáte?

LD: Je velmi důležité přijet na stáž již s dobrou znalostí italštiny.

PŠ: Největší překážkou je opravdu na začátku jazyk, ale záleží na tom, jak se k tomu člověk postaví. Někdo má vět­ší, někdo menší problémy, záleží sa­mozřejmě na studiu a snaze každého účastníka stáže. Překážkou může být také vlastní povaha jedince: pokud je člověk uzavřený a stydlivý, nepoda­ří se mu nikdy proniknout do kolek­tivu, a tudíž se hůře učí i jazyk. S jiný­mi překážkami jsem se nesetkala, ale myslím si, že je to velice individuální.

Kde nyní pracujete?

LD: Nyní pracuji již pátým rokem na kardiochirurgii, pooperačním oddělení.

PŠ: Vykonávám nyní závěrečnou pra­xi v rámci mé školy, takže jsem pořád v pozici stážistky a nejsem zatím na jednom určitém oddělení.

Uvažujete o dalším studiu v Miláně, např. o právě nabízené specializaci v kardiologii na milánské univerzitě?

LD: O studiu už neuvažuji. Je mi 27 a nedokážu si představit dalších něko­lik let ve škole. Kdybych byla v jiné si­tuaci a měla o nějaký ten rok méně, ur­čitě bych do toho šla.

Další možnost stáže Progetto formazione

V r. 2010 se otevřela další možnost stáže Progetto formazione, a to v European Institute of Oncology v Milá­ně (IEO). U zrodu této instituce zalo­žené v roce 1994 stál světoznámý pro­fesor Umberto Veronesi. Nemocnice dosáhla v roce 2003 jako první onkologické evropské centrum akreditace Joint Commision International. Dnes patří mezi zařízení s širokou vědeckou základnou, je 6. nejlepší nemocnicí na světě (oceněno Westphalia Universi­ty). Kvalitou poskytované péče se řa­dí mezi „pain-free hospitals".

Všechna pracoviště sledují nejnovější trendy v terapii nádorových one­mocnění a disponují moderním přístrojovým vybavením, včetně robotické chirurgie. Institut poskytuje péči na odděleních onkologické gynekologie, urologie, hematoonkologie, břišní a pá­nevní chirurgie, hrudní chirurgie, chi­rurgie hlavy a krku, obecné a plastické chirurgie, anesteziologie a JIP, kardiologie, senologie a oddělení psychoonkologie (není zde oddělení dětské onkologie a oddělení léčby nádorů moz­ku). Součástí komplexu jsou oddělení výzkumné a experimentální onkologie, vyšetřovací komplement a radiolo­gie, také nezbytné denní centrum (pro pacienty s chemoterapií), jednotka pa­liativní péče a rozvíjí se bohatá síť ho­me care. IEO začlenil také tzv. call cen­trum, kde sestry působí jako podpo­ra pacientů a jejich rodin „na telefonu". Probírají se klinické problémy souvi­sející s nádorovými onemocněními či s terapií (během dvou let tuto službu využilo na 3 tis. pacientů, viz obr. 2).

Ani v oblasti výzkumu zde nejsou sestry pozadu. Deset sester výzkum­nic se podílí na zvyšování kvality péče v řadě klinických výzkumů, ale i vý­zkumů ryze ošetřovatelských.

Velmi důležitou součástí poskyto­vané péče je profesionální rozvoj jak lékařů, tak i sester v oboru onkologie. Promyšlená koncepce pre - i postgra­duálního vzdělávání je založena na rozvoji technických znalostí a znalostí, jež využívají reflexe zkušeností z pra­xe. Tréninkovou metodou je tzv. diary a self learning plan, který pomáhá stu­dentům rozvíjet sebevzdělávání, zvyšu­jí jejich motivaci a učí samotné reflexi.

Více informací najdete na http://www.odborne.staze.cz nebo kontaktujte pří­mo koordinátora v České republice na adrese progettoformazione@email.cz.

Mgr. Hana Svobodová

Foto z archivu autorky

 
  • tisk
  • předplatit si