Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 7 - 8 / 2011

Mezinárodní ošetřovatelství. „Mladý“ model J. C. Bacote

Datum: 4. 7. 2011
Autor: Jana Bizoňová

Model J. C. Bacote je mezi ostatními modely v ošetřovatelství poměrně mladý. Vychází z poznatků transkulturního ošetřovatelství, etnofarmakologie, psychiatrie a antropologie.

Josepha Campinha-Bacote je mimořádná osobnost ošetřovatelství. Patří ke třetí generaci obyvatel Kapverdské republiky. V roce 1974 získala titul bakaláře ošetřovatelství, následovalo magisterské studium ošetřovatelství se zaměřením na psychiatrické ošetřovatelství a duševní zdraví (v roce 1980) a v roce 1985 se stala absolventkou doktorandského programu ošetřovatelství se zaměřením na antropologii. Titul Ph.D. obdržela o rok později. V roce 2006 obdržela titul M.A.R. v postgraduálním studiu magisterského typu v oblasti náboženství. J. C. Bacote je držitelkou několika státních, národních a mezinárodních certifikátů v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Je certifikovaná klinická specialistka v péči o dospělé (PMHCNS-BC), registrovaná sestra ve státě Ohio (RN), certifikovaná zdravotní sestra pro transkulturní péči (CTN), certifikovaná sestra specialistka pro klinickou praxi (CNS), členka Americké akademie ošetřovatelství (FAAN). Praktické zkušenosti J. C. Bacote jsou rovněž velice rozsáhlé, stejně tak jako její pedagogická praxe na různých univerzitách, kde vyučuje. J. C. Bacote je absolventkou více než 1 000 národních a mezinárodních prezentací v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Rovněž získala několik národních i mezinárodních ocenění za svou práci. Nejdůležitějším byl však rok 1990, kdy založila transkulturní CARE Asociaci a stala se její prezidentkou. Na začátku její práce v oblasti transkulturního ošetřovatelství bylo předčasné úmrtí jejího dědečka, které zapříčinila neznalost jeho etnika a kultury při jeho ošetřování.

To hlavní o transkulturní CARE asociaci

Tato soukromá organizace založená J. C. Bacote v roce 1990 (CARE: Clinical – klinika; Administrative – administrativa; Research – výzkum; Education – edukace) poskytuje rozsáhlé služby: semináře, workshopy, prezentace, konzultace a školení, zaměřené na klinické, administrativní, výzkumné a vzdělávací problémy spojené s transkulturním ošetřovatelstvím, duševním zdravím a kulturní kompetencí. J. C. Bacote v ní působí jako ředitelka a současně jako odborný soukromý konzultant.

Kulturní kompetence zdravotníka v pojetí J. C. Bacote

Svůj model nazvala autorka Procesem kulturní kompetence při poskytování zdravotní péče a je modelem kulturní kompetence. Definován je samotnou J. C. Bacote jako proces, v němž zdravotnický pracovník neustále usiluje o dostupnost a schopnost efektivně pracovat v kulturním kontextu klienta (jedince, rodiny či skupiny). Zdravotnický pracovník však musí mít kulturní kompetence: kulturní povědomí, kulturní znalosti, kulturní dovednosti, kulturní setkání a kulturní touhu.

Kulturní povědomí je definováno jako zkoumání sama sebe ve smyslu zaujatosti k jiným rasám či kulturám;

kulturní znalosti jsou v modelu definovány jako proces, ve kterém zdravotnický pracovník vyhledává základní a odborné informace o různých etnických skupinách a kulturách (např. zjišťuje biologické rozdíly nemocí, rozdíly v metabolismu léků či rozdíly v hygienických návycích jednotlivých skupin);

kulturní dovednosti jsou výsledkem schopnosti provádět posouzení, získání a zhodnocení relevantních údajů klienta s ohledem na jeho kulturu;

kulturní setkání je proces, který podporuje přímé zapojení zdravotnického pracovníka při různých setkáních s lidmi různých kultur, s cílem upravit stávající přesvědčení o dané kulturní skupině a zamezit tak případným stereotypním názorům;

• kulturní touha představuje motivaci k zapojení se do procesu.

Jsem kulturně kompetentní?

Neformální posouzení kulturní kompetence dle J. C. Bacote lze provést jednoduchým testem. Za pomoci otázky. Už jsem se zeptal sám sebe na správné otázky? V angličtině vypadá tato věta takto: Have I asked myself the right questions? Jednotlivá písmena slova asked v modelu vyjadřují jednotlivé prvky kulturní kompetence: Awareness (povědomí) – kulturní povědomí; Skill (schopnost) – kulturní dovednosti; Knowledge (znalost) – kulturní znalosti; Encounter (narazit) – kulturní setkání; Desire (touha) – kulturní touha.

Formálním posouzením úrovně kulturní kompetence je test IAPCC-R®. Jedná se o druh testu vytvořený autorkou modelu. Test se skládá z 25 otázek zaměřených na jednotlivé prvky kulturní kompetence, využívá čtyřbodovou škálu hodnocení dle Likertova. Bodové hodnocení je od 25 do 100 bodů, přičemž čím vyšší bodové skóre, tím vyšší úroveň kulturní kompetence zdravotnického pracovníka. Konkrétní test je zpoplatněn a lze si jej objednat přímo u autorky modelu.

Jana Bizoňová

Literatura:

1. Campinha-Bacote J. Many Faces: Ad- dressing Diversity in Health Care, Online Journal of Issues in Nursing [on-line], 2003, poslední aktualizace 31. ledna 2003 [cit. 2010-01-19], dostupný z www: <http://www.nursingworld.org/MainMenuCategories/ANAMarketplace/ANAPeriodicals/OJIN/TableofContents/Volume82003/No1Jan2003/ AddressingDiversityinHealthCare.aspx>

2. Hanink E. Working Nurse, Josepha Campinha-Bacote, Ph.D.: Transcultural Care Associates [on-line], c2010, poslední aktualizace listopad 2008 [cit. 2010-01- 19], dostupný z www: <http://www. workingnurse.com/articles/Josepha-Campinha-Bacote-Ph-D-Transcultural- Care-Associates>

3. Transkulturní ošetřovatelství [on- line], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, 2009, datum poslední revize 22. 04. 2009, [cit.2010-01-19], dostupný z www: <http://cs.wikipedia. org/w/index.php?title=Transkultur- n%C3%AD_o%C5%A1et%C5%99ova- telstv%C3%AD&oldid=3876326>

4. Transcultural CARE Associates [on-line], c2002, poslední aktualizace leden 2010 [cit. 2010-01-19], dostupný z www: <http://www.transculturalcare.net/>

 

 

 
  • tisk
  • předplatit si