Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 11 / 2012

Zkreslení informace skrze filtry aneb skutečně vnímáme objektivně?

Datum: 5. 11. 2012
Autor: PhDr. Jana Sládková, MBA
Zkreslení informace skrze filtry aneb skutečně vnímáme objektivně?

 

V předchozím díle jsme se dozvěděli, že ať už říkáme A, B nebo C, druhá strana může vnímat C, D, E nebo dokonce X, Y či Z. Zkrátka druhá strana vnímá naše sdělení jinak. Toto zkreslení je zpravidla vyvoláno působením filtrů, které máme ve svém podvědomí nastavené. Co jsou tedy tyto filtry zač?

 

Soustavu filtrů tvoří:

  • genetická výbava: mnohé filtry jsme zdědili, např. vrozenou obavu být opuštěn, odmítnut apod.
  • gender faktor: vliv faktoru odlišného pohlaví – tyto rozdíly jsou sociokulturní, protože vlastnosti žen a mužů jsou formovány prostřednictvím působení kultury a společnosti.

      Př.: Od dětství je nám vštěpován určitý vzorec chování podle příslušnosti k určitému pohlaví. Holčičky si hrají s panenkami, ošetřují nemocné plyšáky a šijí na ně oblečky, přebalují miminka a starají se o kuchyni a domácnost. Samostatné či dominantní chování u nich není podporováno.

Chlapci jsou vedeni k větší samostatnosti a agresivitě, k projevení síly a rozhodnosti. Hrají si s autíčky, letadly, s vojáčky. Pokud projeví snahu hrát si způsobem, který je vlastní holčičkám, jsou vykázáni do patřičných mezí.

 

  • prostředí, ve kterém jsem vyrůstali:  sociální zázemí, vztah mezi dospělými, vztah k dětem, vztah k jedinci. Zde má původ celá řada  „vražedných“ vzorců našeho chování a jednání. Snad každý má zkušenost s některým z těchto výroků:

            „Na to jsi moc  malá, to nezvládneš!“

            „Ještě se musíš hodně učit, nic nedostaneš zadarmo!“

            „Teď na tebe nemám čas!“ (…ale na noviny ano….)

            „Máš obě ruce levé!“ … „Pořád budeš celá levá!“ apod.

      ….a jedince pak následně doprovázejí celý život tyto pocity (předem nastavené vzorce):

„Nejsem dost dobrá!“

„To si nemohu dovolit!“

„To nezvládnu!“ apod.

  • znalosti, zkušenosti: 

Př.: „Už třikrát jsme vložili peníze do  akcií a třikrát jsme o ně přišli. Pozor na  nabídku těch podezřelých makléřských firem, vyhýbejme se makléřům, jsou to podvodníci, a akciím, slušný člověk na nich vždycky jen prodělá!“

  • emoce:

Př.: „Vždycky když někdo jen zkusil odporovat mému tátovi, strašně se rozčilil.  Já jsem po něm – taky se vždycky strašně rozčilím a nedokážu to ovládnout!“

  • situace:

Př.: „Vždycky když se objeví nabídka na lepší místo, mám strach, že to nezvládnu. Nikdy to nezvládnu.“

Všechny tyto filtry do značné míry vymezují, co náš mozek přijímá jako „vjemy“. Každou interpretaci vnímaného navíc ovlivňují naše osobnostní, většinou  nevědomé faktory, např:

-       haló efekt

-       potřeby

-       motivy

-       zájmy

-       cíle

-       očekávání, které člověk má

-       představy o tom, co je normální

-       předsudky, domněnky, představy a přesvědčení

-       sledování a vnímání podobností a rozdílů mezi sebou a ostatními

-       smyslové preference aj.

Proto je interpretace výchozí situace a příchozích signálů vždy velmi individuální. Každý člověk vnímá situaci velmi subjektivně a vymezení skutečné „pravdy“ snad ani nemůže být stanoveno, pouze na základě určité předem dané definice a určitého úhlu pohledu. Každá interpretace vnímaných informací podléhá tedy působení nevědomých faktorů a zároveň dochází ke zpětnému ovlivňování nastavených filtrů. Tyto procesy na obou stranách probíhají nevědomě, což ve svých důsledcích znemožňuje objektivní vnímání reality. A jak tedy vypadá působení těchto filtrů a bariér? O tom si povíme příště.

 

PhDr. Jana Sládková, MBA,

IN LINE COMMUNICATIONS, s.r.o.,

www.vzdelavanisester.cz

 

 

 
  • tisk
  • předplatit si