COVID-19
 
Zpět na detail čísla

Číslo 5 / 2013

Jak správně napsat životopis a motivační dopis

Datum: 6. 5. 2013
Autor: Mgr. Radka Lankašová

Na počátku hledání nového zaměstnání si velmi dobře ujasněte, jakou práci hledáte. Usnadní vám to její nalezení. A abyste byli při svém hledání úspěšní, je třeba umět správně napsat životopis.

Jak tedy na to?

Můžete být tradiční a stáhnout si vzor na pracovních serverech či u velkých perso­nálních agentur, čímž nic nezkazíte, ale zároveň se stanete jedním z mno­ha uchazečů. Chcete-li však ukázat své já (ale pamatujte, že všeho moc škodí - kromě kreativních oborů, kde je to naopak nutností), doporučujeme vytvořit si svůj vlastní životopis podle následujících pravidel:

1.  Osobní údaje musejí obsahovat vaše jméno, akademické tituly a funkční e-mailový a telefonický kontakt. E-mailová adresa by rozhodně neměla být nějaká zdrobnělinka nebo něco militantního či dvojsmyslného (např. adresa cukroušek@seznam.cz je fajn pro kamarády, ale ne pro hledání zaměstnání). Můžete uvést trvalou, případně přechodnou adresu, ale není to nutné. Pokud chcete přiložit své foto, pak jedině od profesionál­ního fotografa a v obleku či kostý­mu. V žádném případě neposílejte dovolenkové foto v plavkách nebo skupinové z bujarého večírku.

2.  Vzdělání - píše se od posledního k nejstaršímu, tedy na prvním řádku bude ukončená vysoká škola, teprve pod ní střední škola. Základní školu nebo dokonce jesle neuvádějte.

3. Pracovní zkušenosti - stejně jako u vzdělání se v tomto případě postu­puje chronologicky od aktuálního po první zaměstnání. Důvod? Je podstatné, co děláte nyní. Vždy uveďte název zaměstnavatele a své pracovní zařazení. U každé pozice mějte pět až osm odrážek, ve kterých popíšete hlavní zodpovědnosti, případně pro­jekty, které spadaly přímo pod vás. Buďte konkrétní! Uvádějte dosažené úsp ěchy, čísla, projekty, na kterých jste se podíleli.

4. Kurzy, certifikáty - máte-li nějaké a vztahují-li se k práci, na kterou se hlásíte, neopomeňte je.

5.  Jazyky - pravdivě uveďte svůj stupeň (začátečník, pokročilá znalost), ideálně v užívaném evropském referenčním rámci od nejnižšího A1 (začátečník) po C2 (rodilý mluvčí). Na pohovoru vás bude z jazyka per­sonalista zkoušet, takže případnou nadsazenou úroveň odhalí.

6.  Další dovednosti - uveďte vaše IT dovednosti, řidičský průkaz, případ­ně cokoli, co je relevantní na pozici, o kterou se ucházíte.

7.  Koníčky - můžete uvést, nemusíte. Opět platí, že méně je více a koníčky by neměly být v rozporu se zaměstná­ním, do kterého se hlásíte.

Životopis musí být přehledný, struk­turovaný, jasný, logický a pravopisně zcela v pořádku ve všech jazykových mutacích, které budoucí zaměstnavatel požaduje. Ideální délka CV jsou maxi­málně dvě strany A4 (jeden list). Na jeho vytvoření použijte nejčastěji používané počítačové programy; pokud jej odesí­láte e-mailem, zasílejte jej ve formátu doc programu Microsoft Word nebo ve formátu pdf. Personalisté jsou zavaleni množstvím žadatelů a ti, jejichž životo­pisy nejdou otevřít, se zpravidla dočkají zamítavé odpovědi.

Pamatujte si, že životopis je vaší vizit­kou a zároveň vstupenkou do výběrové­ho řízení. Jestliže nezaujme, nedostanete šanci na pohovor, tudíž přijdete o mož­nost se představit a získat tak třeba práci svých snů. Nejste-li si jisti, zda je váš životopis pro budoucího zaměstna­vatele atraktivní, kontaktujte nás na www.jakhledatzamestnani.cz a my vám rádi poradíme.

Motivační dopis

K životopisu patří i motivační dopis. Do něj vypíchněte informace, proč se hlásíte právě do této společnosti a na uvedenou pozici. Vyzdvihněte před­chozí zkušenosti a zkuste najít důvody, proč by měli vzít právě vás. S největší pravděpodobností se budete hlásit na více pozic, nezapomeňte se proto vždy ujistit, že jste změnili jméno adresáta, název firmy a místa.

Po odeslání CV a motivačního dopisu

Po odeslání obou dokumentů zbývá už jen čekat na odpověď a nepropadat panice, pokud nedopadne hned první místo, na které jste se hlásili. I v případě změny místa platí, že kdo si počká, ten se dočká.

 
  • tisk
  • předplatit si