Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 3 / 2014

Kvalita zraku ve vztahu ke specifickým poruchám učení

Datum: 10. 3. 2014
Autor: Bc. Martina Nováková, MSc

Specifické poruchy učení (SPU) jsou dysfunkcí centrálního nervového systému. Přestože se tyto poruchy mohou vyskytovat zároveň s jinými formami postižení, jako např. se smyslovým postižením, emocionálními a sociálními poruchami nebo mentální retardací, nejsou jejich přímým následkem. Totéž platí pro vlivy prostředí, které hrají významnou roli ve vývoji dítěte, jako např. kulturní odlišnosti, sociálně slabé prostředí nebo nevhodný způsob výuky. (3, 4)

SPU zasahují do oblasti mluveného slova, a to jak z hlediska řeči samotné, tak i porozumění, do oblasti čtení, psaní, matematického usuzování nebo počítání. Nevyskytují se v samostatné formě, poruchy se kombinují a odrážejí se v celém vzdělávacím procesu.

SPU zasahují 5–7 % populace. První projevy se objevují již v časném dětském věku, avšak první diagnózy se provádějí přibližně na začátku druhé třídy ZŠ. SPU jsou součástí celoživotního procesu, odrážejí se ve všech stupních a formách vzdělávání. V mladším školním věku, dříve, než dítě pochopí, jak s poruchou pracovat a v čem spočívá, dochází k velkým frustracím na základě konfrontace průměrného až nadprůměrného intelektu jedince s jeho neúspěchem ve schopnosti učit se.

Při vyšetření dítěte pozorujeme, kromě typických změn v anatomické stavbě mozku, i fonologický deficit (fonologie = nauka o funkci hlásek), vizuální deficit, deficit řeči, deficit procesu automatizace, deficit procesu paměti (obzvláště je zasažena krátkodobá paměť) a špatné uspořádání načasování přenosů.

SPU mají projevy v podobě poruchy pozornosti, sluchového vnímání a rytmu, poruchy hrubé a jemné motoriky, poruchy prostorové a pravolevé orientace, specifické poruchy řeči, poruchy paměti a automatizace procesů a poruchy chování jako následek SPU. U 75 % osob se SPU se vyskytují poruchy zrakového vnímání.

Zraková percepce v projevu SPU

Z hlediska zrakové percepce se problém týká ve větším či menším rozsahu 75 % osob se SPU. Poruchy se projevují ve všech složkách zrakového procesu. Z tohoto hlediska existují tři hlavní projevy – text plave, houpe se nebo se překrývá nebo dochází ke slábnutí toku textu.

Vyšetřujeme-li jedince se SPU, je základem vyšetření zraku, sluchu a CNS. Teprve pak je možné zkoumat zrak z hlediska integrity zrakového přenosu. Kromě běžného refrakčního měření a stanovení korekce je důležité u dětí se SPU provést zrakové výkonnostní testy. Těmi hodnotíme zrak z hlediska fórií a tropií, akomodace a konvergence a z hlediska binokulárního zpracování obrazu, a to ve výkonnostní zátěži.

Specifické poruchy učení zasahují 5–7 % populace. První projevy se objevují již v raném dětském věku, ale první diagnózy se provádějí až přibližně na začátkudruhé třídy ZŠ
Základem vyšetření jedince se SPU je vyšetření zraku, sluchu a CNS
fota: Profimedia

Všeobecné symptomy očních obtíží při SPU

Všeobecné symptomy očních obtíží při SPU zahrnují všechny refrakční vady s jejich specifickými projevy, poruchy postavení očních os, akomodační obtíže a problémy s motilitou. Při poruše postavení očních os si osoba se SPU stěžuje na střídavé dvojité vidění, slova se pohybují, osoba ztrácí integritu textu, jeví se jako nepozorná, má sníženou schopnost soustředění a nerozumí čtenému textu. Problémy kompenzuje přivíráním a zakrýváním jednoho oka. U akomodačních obtíží vnímá tato osoba rozostření obrazu při změně pohledové vzdálenosti. Při poruchách motility si všímáme nadměrných pohybů hlavy při čtení a pomocné držení řádku prstem. Postižený vnímá při očních pohybech skoky textu. Vzhledem k těmto obtížím trpí osoba s SPU zvýšenou únavností, vyskytují se migrény a čtený text je těžko pochopitelný, neboť soustředění se při četbě upíná k vytvoření obrazu.

Všeobecné symptomy poruch při zpracování podnětu

Součástí SPU jsou nedostatečná lateralita, chybná forma vnímání, obtíže s vizuální pamětí a chybná zrakověmotorická percepce. V důsledku toho dochází ke čtení zprava doleva, čtení na přeskáčku a zaměňování písmen, špatné pravo-levostranné orientaci, neschopnosti rozlišit drobné detaily. Jedinec se SPU má většinou problém s pochopením čteného textu, hůře zpracovává písemné, ale i obrazové podklady, má potíže s vícekrokovými úkoly. Z hlediska grafomotoriky lze pozorovat nevzhledné písmo, neschopnost udržet psané na lince a výrazné použití síly při psaní.

Pokud převládají u jedince se SPU problémy se zrakovou percepcí, bývá většinou schopen výrazněji reagovat při poslechu. V tom případě nejenže se projevuje zkvalitnění paměti, ale je i schopen interpretace textu a mnohdy se výrazně zlepší schopnost pamatovat si.

Závěr

Ke každému jedinci je třeba přistupovat jednotlivě podle jeho potřeb a cílů, s ohledem na stav zraku, sluchu a jemné motoriky a s ohledem na stav vizuální a sluchové percepce.

Vzhledem k rozsahu oblastí, které ovlivňuje zraková percepce, je důležité, aby s osobou se SPU bylo pracováno i v tomto směru. Existují možnosti, kdy lze pomocí výkonnostních testů přesně určit zrakový problém a s ním pracovat. Kromě přímé podpory brýlemi a/nebo barevnými filtry je možno s osobou se SPU cíleně pracovat formou tzv. vizuální terapie (VT). Cílem VT je posílit svaly oka, včetně schopnosti akomodovat, desakomodovat, konvergovat, divergovat atd., tak, aby se při vyšší zrakové zátěži nedostavovaly únavové projevy. Vizuální terapie umožňuje efektivně využívat zrakové vjemy obou očí, tj. podporuje jejich koordinaci. Jestliže obě oči efektivně spolupracují, přijímají více informací a tím dochází k jejich lepšímu vnímání. Lidé, u kterých je spolupráce obou očí lepší, mají prokazatelně lepší studijní výsledky. Rychleji čtou, lépe rozumějí textu a mají vyšší schopnost zapamatovat si to, co přečetli. Tím se zkvalitní i behaviorální oblasti, které zdánlivě s kvalitou zraku nesouvisejí, u dětí včetně vývoje inteligence a jejich budoucnosti z hlediska dalších studií a následného uplatnění v životě.

Bc. Martina Nováková, MSc, optometrista, OK 1. LF UK a ÚVN-VFN v Praze

Literatura

1. Scheiman M, Wick B. Clinical Management of Binocular Vision: Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders. 2. vyd. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2002. ISBN 9780781732758

2. Scheiman M, Rouse M. Optometric Management of Learning-Related Vision Problems. 2. vyd. Philadelphia: Elsevier Health Sciences, 2005. ISBN 978-0323029650

3. Zelinková O. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN: 978-80-7367-514-1

4. Jošt J. Čtení a dyslexie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-030-1

 
  • tisk
  • předplatit si