Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 10 / 2015

Prevence vzniku nežádoucích událostí v oblasti používání zdravotnické techniky – zavedení inovačního kurzu pro zdravotnické pracovníky

Datum: 12. 10. 2015
Autor: Ing. Jan Sládek; Ing. Miloš Hostek; Ing. Lucie Svobodová; Mgr. Nina Müllerová; Bc. Ivana Vohrnová

Autoři článku popisují řešení projektu, který se zabývá proaktivním přístupem k minimalizaci nežádoucích událostí spojených s používáním zdravotnických prostředků, zejména zdravotnických prostředků se zvýšeným rizikem (dle nového zákona č. 268/2014 Sb. třída zdravotnického prostředku IIb), s nímž se umístili na druhém místě v celostátní soutěži „Bezpečná nemocnice“.

Úvod

Důvodem vzniku nežádoucích událostí a ohrožení zdraví pacienta může být absence základních znalostí funkce aktivních zdravotnických prostředků nebo nedodržení aplikačních postupů stanovených výrobcem.

Intenzivní vzdělávání a odborná příprava zdravotnických pracovníků, sdílení znalostí, zkušeností a osvědčených postupů v oblasti používání především zdravotnických prostředků (ZP) se zvýšeným rizikem může značně eliminovat riziko vzniku nežádoucích událostí a také výrazně snížit náklady na doléčení pacienta, kterého by se vzniklá nežádoucí událost dotkla. Zanedbatelné není ani významné snížení nákladů na servis zdravotnických prostředků. Pokrokový management zdravotnického zařízení má zájem na vylepšení mediálního obrazu a získání konkurenční výhody v době, kdy kvalita a bezpečí při poskytování zdravotních služeb hrají významnou roli při rozhodování pacientů o výběru zdravotnického zařízení.

Cílem našeho projektu bylo maximálně ovlivnit vznik nežádoucích událostí u ZP se zvýšeným rizikem vytvořením sítě kvalifikovaných zdravotnických pracovníků – všeobecných sester ve Fakultní nemocnici Plzeň (FN Plzeň), které budou kompetentními partnery pro biomedicínské techniky/inženýry při řešení provozních problémů souvisejících s vybranými zdravotnickými prostředky.

Nástrojem pro vybudování takové sítě je systematické vzdělávání vybraných zdravotnických pracovníků (vstupní, průběžné a cílené na pověřené osoby). Za vhodnou formu vzdělávání byl zvolen inovační kurz s využíváním kazuistik, příklady správného vedení dokumentace ke zdravotnické technice, nástroje pro plánování bezpečnostních kontrol (software) a provádění interních auditů kvality.

Důvod vypracování projektu

Na základě vyhlášení soutěže „Bezpečná nemocnice“ hejtmanem Kraje Vysočina se naše nemocnice přihlásila s projektem, který byl zaměřen na prevenci vzniku nežádoucích událostí v oblasti používání zdravotnické techniky – zavedení inovačního kurzu pro zdravotnické pracovníky. Řešitelé se zaměřili na dvě hlavní oblasti: na rozšíření kompetencí zdravotnických pracovníků v oblasti manipulace s aktivními zdravotnickými prostředky, se kterými jsou denně v intenzivním kontaktu, a na specifickou roli technických pracovníků v eliminaci nežádoucích událostí spojených s používáním těchto prostředků ve FN Plzeň. Počet nahlášených nežádoucích událostí v souvislosti s použitím ZP, které se dotkly pacienta, ve sledovaném období od roku 2010 do října 2013, čítal devět událostí, z toho se ve dvou případech jednalo o spotřební zdravotnický materiál. Vyskytly se však případy, které nebyly vyhodnoceny jako nežádoucí událost a byly řešeny preventivně v rámci plánovaného či neplánovaného servisu zdravotnické techniky.

Na základě opakujících se řešení stejných či podobných servisních požadavků ze strany pracovišť FN Plzeň se zaměstnanci oddělení techniky ve zdravotnictví opakovaně přesvědčili, že někteří zdravotničtí pracovníci mají nedostatek základních znalostí o funkci některých ZP a jejich správné aplikaci v praxi. Opakovaně se řešil výskyt požadavků na servis tzv. „virtuálních závad“[1] zapříčiněných nedodržením základních pravidel při aplikaci zdravotnických prostředků a hledaly se zdroje možné finanční úspory související s těmito problémy. Byla provedena finanční analýza nákladů na tyto závady (tab. 1).

V případě poškození pacienta se může jednat o vysoké náklady na léčbu a odškodnění pacientů, kterých se dotkla nežádoucí událost způsobená pochybením při použití ZP. Takovým případům chce management nemocnice včas předcházet vytvořením sítě dobře vyškolených zdravotnických pracovníků. V úvahu přicházejí všeobecné sestry, zejména staniční sestry, které jsou nejčastěji pověřeny odpovědností za provozní údržbu a kontrolu funkčnosti zdravotnických prostředků v praxi. Počet biomedicínských inženýrů a techniků ve FN Plzeň je omezený, což vede k tomu, že nejsou schopni v odůvodněných případech okamžitě reagovat na požadavky ze zdravotnických pracovišť. Proto potřebují svoje kvalifikované spojence přímo v terénu na zdravotnických odděleních a klinikách, kteří s nimi budou spolupracovat a napomáhat operativně k odstraňování uživatelských pochybení. Tento typ „virtuálních závad“ je jedním z nejčastějších požadavků, které musejí techničtí pracovníci řešit, jsou časově náročné, ale lze jim předcházet. K tomuto proaktivnímu přístupu přispívá fakt, že zdravotnická technika je současně s rozvojem vědy a moderních technologií stále složitější na obsluhu.

Dalším neméně významným důvodem k aktivní spolupráci se zdravotníky v oblasti obsluhy aktivních ZP je jejich nejednotnost i v rámci jednotlivých pracovišť. Rizikovým faktorem pak může být i častá změna spotřebního materiálu, který je obměňován například z důvodu změny dodavatele při nákupu prostřednictvím veřejných soutěží.

Cíle projektu

Hlavním cílem projektu bylo disponovat zdravotnickým personálem, který bude mít znalosti základních fyzikálních a technických principů, především při používání aktivních zdravotnických prostředků (ZP) především třídy rizika IIb, a tím zajistit zvýšené bezpečí pro pacienty i obsluhující personál. Dalšími cíli projektu byly:

  • eliminace vzniku nežádoucích událostí pravidelnými instruktážemi ošetřujícího personálu v oblasti používání vybraných rizikových ZP,
  • vytvoření vzdělávacího programu inovačního kurzu;
    • legislativa a používání zdravotnických prostředků,
    • vnitřní dokumenty a formuláře vztahující se k manipulaci se zdravotnickými prostředky na zdravotnických pracovištích,
    • příklady správného vedení dokumentace ke zdravotnické technice,
    • nástroje pro plánování a evidenci bezpečnostních kontrol (software),
    • výskyt nežádoucích událostí při použití zdravotnických prostředků, jejich řešení, kazuistiky,
    • provádění interních auditů kvality, realizace nápravných a preventivních opatření.
  • zvýšení odbornosti ošetřujícího personálu při používání vybraných ZP,
  • omezení výdajů za doléčení vzniklých nežádoucích událostí souvisejících s použitím ZP se zvýšeným rizikem,
  • návrh optimálního počtu a rozmístění biomedicínských techniků/inženýrů úzce spolupracujících s odděleními/klinikami při používání ZP, odstraňování chyb při použití ZP a provádění opakovaných proškolování obsluhy ZP,
  • roční snížení nákladů na servis přístrojové techniky zapříčiněný nesprávnou manipulací a tzv. „virtuálními závadami“ alespoň o jednu třetinu.

Analýza situace

Byly provedeny analýzy stávající situace: strategická (tab. 2), provozních dějů, lidských zdrojů a finanční analýza projektu (tab. 3).

Návrh a řešení projektu

 

Vedení FN Plzeň má zájem na budování prostředí, které je kvalitní a bezpečné pro všechny, kdo se v prostorách našeho zdravotnického zařízení vyskytují. To deklaruje nejen prohlášením v politice kvality: „Naším cílem je ekonomicky úspěšná nemocnice na vysoké odborné úrovni. Bezpečí, spokojenost a kvalitní péče o pacienta je naším prvořadým zájmem“, ale také každoročně vyhlašovanými cíli kvality a bezpečí.

Hlášení nežádoucích událostí elektronickou cestou je zavedeno již třetím rokem. V průběhu těchto let jsme se v reálné praxi setkali s devíti nežádoucími událostmi spojenými s použitím ZP, které měly nežádoucí dopad na pacienta či zdravotnického pracovníka.

Zvolené téma projektu řeší metodiku bezpečného používání aktivních ZP, zejména ZP s vyšší rizikovou třídou IIb, s využitím kvalifikovaných staničních sester jako partnerů biomedicínských techniků a inženýrů. Cílem je vytvořit a zavést do praxe povinný inovační kurz pro zaměstnance pracující na úsecích s vysokým počtem aktivních ZP třídy rizika IIb, zejména JIP, ARO a operační sály. To znamená proškolení vybraných cca 40 zaměstnanců v průběhu jednoho roku. Cyklické opakování kurzu jednou ročně pro nové zaměstnance a zájemce i z jiných úseků FN Plzeň. Byl vytvořen časový plán pro uskutečnění projektu (tab. 4), kde jsme odhadovali realizaci na osm, maximálně 14 měsíců.

Udržitelnost a opakovatelnost projektu

Udržitelnost projektu souvisí s počtem a časovými možnostmi biomedicínských inženýrů a techniků, kteří jsou v oblasti používání zdravotnické techniky ve zdravotnických zařízeních vzděláváni.

Vytvoření osnovy inovačního kurzu a edukačních materiálů umožňuje jejich univerzální použití pro případ zastupitelnosti lektorů nebo zvýšeného zájmu nelékařských zdravotnických pracovníků o tento kurz.

Vždy bude platit, že je nutné provádět vstupní i průběžné instruktáže pro uživatele zdravotnické techniky, kterými jsou lékaři, sestry nebo porodní asistentky aj. V případě změny legislativy nebo informačních zdrojů bude možné provést jednoduché dodatky nebo úpravy v prezentacích a edukačních materiálech. V současné době je aktuální změna zákona č. 268/2014 Sb., která vnesla do procesu instruktáží zaměstnanců určité problémy, které si vynutí novelu tohoto zákona.

Cílem vzdělávacího kurzu není nahrazení kvalifikovaných technických pracovníků (biomedicínské obory) na zdravotnických pracovištích, ale doplnění znalostí zdravotnických pracovníků základními informacemi o vybraných zdravotnických prostředcích a jejich použití v oblastech, se kterými nebyli v průběhu svého studia seznámeni. Osnovy vzdělávacích programů pro všeobecné sestry se nevěnují výše uvedené oblasti v požadovaném rozsahu.

Inovační kurz pro vybrané zaměstnance pracující na úsecích s vysokým počtem zdravotnických prostředků (JIP, ARO a operační sály) jako povinnou oblast v rámci celoživotního vzdělávání nabízíme v plánu vzdělávacích akcí Oddělení dalšího vzdělávání a na intranetu FN Plzeň.

Proškolení 100 % dotčených zaměstnanců nelze z provozních důvodů zvládnout v krátkém časovém úseku. Prioritně musí být zajištěn provoz pracoviště (rozpis služeb včetně čerpání dovolené). Plánovali jsme proškolení vybraných 20 účastníků dvakrát ročně. Jelikož dochází ke změnám zaměstnanců v pracovních pozicích, navrhli jsme zavést cyklické opakování kurzu alespoň jednou ročně.

Z důvodu změny zdravotnické techniky, legislativy nebo při výskytu zvláštních nežádoucích událostí bude potřeba zajistit opakování kurzu pro již proškolené zaměstnance vždy při naplnění kapacity 20 zaměstnanců. V případě zájmu o kurz z jiných provozů FN Plzeň nebo jiných zdravotnických zařízení také po naplnění kapacity 20 účastníků. Ve skutečnosti se nám podařilo v roce 2014 proškolit 90 zaměstnanců a v dubnu 2015 dalších 17 zaměstnanců.

Informovanost o projektu je zajištěna na intranetu a internetu FN Plzeň a aktivní účastí pověřených zaměstnanců Oddělení techniky ve zdravotnictví na pravidelných poradách vedoucích NLZP.

Opakovaná realizace projektu je zajišťována plánováním vzdělávacích akcí FN Plzeň na daný kalendářní rok, a to ve spolupráci útvaru náměstkyně pro ošetřovatelskou péči a vedoucí Oddělení dalšího vzdělávání.

Výsledky projektu včetně prezentací z inovačního kurzu jsou přístupné všem našim zaměstnancům v rámci intranetu FN Plzeň, zároveň jsou o novinkách informováni všichni vedoucí zaměstnanci v rámci periodických provozních porad.

Zdravotnickým zařízením, která projeví zájem o náš projekt nebo se budou chtít inspirovat, poskytneme potřebné rady.

Monitorování a hodnocení projektu

Monitorování projektu probíhá průběžně, celoročně v rámci pravidelných porad členů realizačního týmu. O všech zásadních výstupech je informován představitel pro řízení kvality nemocnice (ekonomický náměstek), v jehož přímé podřízenosti je vedoucí Obchodně-technického odboru, který je nadřízen koordinátorovi týmu. Monitoring probíhá i ze strany Oddělení dalšího vzdělávání evidencí účastníků kurzu.

Před zahájením kurzu dostanou jeho účastníci k dispozici hodnotící dotazníky, ve kterých hodnotí projev samotného přednášejícího, užitečnost přednášky a zda se dozvěděli něco nového. Dále je zde možnost napsání připomínek, kterým se snažíme vyhovět. Ve všech oblastech hodnocení kurz dosahuje v průměru 4,2–4,5 bodu z maximálně 5 možných, což považujeme za dobrý výsledek; prezentace jsou před každým kurzem aktualizovány, např. již z hlediska zmíněného nového zákona o ZP.

Že je kurz úspěšný, se odrazilo i ve sníženém počtu zásahů našich zaměstnanců technického oddělení, resp. sníženým počtem žádanek na opravy. Jediným negativem, se kterým se kurz potýká, je velké množství informací v relativně krátkém časovém úseku.

Závěr

Výstupem projektu je konkrétní vzdělávací program a systematické, periodické proškolování zaměstnanců, jejich seznámení s legislativními předpisy, technickými principy a obsluhou vybraných nejčastěji používaných a vysoce rizikových ZP a jejich údržbou, obsluhou a především aplikací při použití na pacientovi.

Obsluhující personál je průběžně seznamován s nejčastějšími možnými aplikačními pochybeními vybraných ZP, jejich projevy při diagnostice i terapii; je schopen tyto chyby samostatně odstranit. Očekáváme, že tím dojde ke snížení nákladů na servis ZP (na porovnání nákladů v meziročním období nyní pracujeme). V neposlední řadě jsme očekávali snížení vytížení biomedicínských inženýrů a techniků FN Plzeň, kteří se mohou více věnovat preventivním opatřením, a to se nám podařilo. Hlavní efekt jsme očekávali v udržení minimálního počtu nežádoucích událostí souvisejících s použitím ZP u pacientů a minimalizaci nákladů na doléčení pacientů a dalšího rizika i případných finančních nákladů vyplývající z těchto událostí. Nutno konstatovat, že informováním zdravotnických pracovníků o různých typech nežádoucích událostí a seznámení s kazuistikami naopak způsobilo nepatrné zvýšení jejich výskytu, které vnímáme jako zlepšení důslednosti při provádění záznamů do aplikace nežádoucích událostí.

Všemi dostupnými prostředky se tak snažíme realizovat naši vizi:

Naším cílem je ekonomicky úspěšná nemocnice
na vysoké odborné úrovni.
Bezpečí, spokojenost a kvalitní péče o pacienta,
je naším prvořadým zájmem.

Ing. Jan Sládek; Ing. Miloš Hostek, Oddělení zdravotnické techniky
Ing. Lucie Svobodová, Mgr. Nina Müllerová, Centrum řízení kvality
Bc. Ivana Vohrnová, Operační sály Lochotín, FN Plzeň


1. Za „virtuální závadu“ je označen stav, kdy se zdravotnický pracovník snaží uvést do chodu zdravotnický prostředek (ZP) v rozporu s aplikačními pravidly a předpisem výrobce, což vede k tomu, že ZP vykazuje různá chybová hlášení a nejde spustit. Takový ZP je následně nesprávně označen jako nefunkční a obsluhujícím zdravotníkem je naprosto zbytečně požadován servisní zásah.

 
  • tisk
  • předplatit si