Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 4 / 2015

Inovace výuky perioperační péče na Fakultě zdravotnických studií Univerzity Pardubice

Datum: 13. 4. 2015
Autor: PhDr. Magda Taliánová, Ph.D.; Mgr. Marie Holubová

Oblast perioperační péče se neustále rozvíjí v důsledku zavádění moderních technologií jak na operačních sálech, tak i na centrálních nebo přísálových sterilizacích či sterilizačních centrech. Tento trend pak klade vysoké nároky na sestry/porodní asistentky či sanitáře pracující na těchto specializovaných pracovištích. Vzhledem k tomu, že se na naší fakultě vzdělávají budoucí pracovníci nelékařských zdravotnických profesí, chtěli jsme zajistit, aby naši studenti měli již v rámci teoretického bloku výuky vytvořeno pokud možno co nejautentičtější prostředí, tak aby byl přechod na operační sál či centrální sterilizaci v rámci praktické výuky plynulý.

Od roku 2011 je na Fakultě zdravotnických studií Univerzity Pardubice (FZS UPa) realizován studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Perioperační péče v gynekologii a porodnictví. To nás vedlo k myšlence připravit pro studijní účely tzv. perioperační koutek, který je součástí odborné učebny zaměřené na výuku ošetřovatelských postupů.

Díky projektu interní rozvojové soutěže IRS 6/2014 si mohou studenti již v laboratorních podmínkách procvičit kompletní péči o instrumentárium a další chirurgické přístroje, a to od procesu dekontaminace, mechanické očisty ruční i strojové (obr. 1), ošetření nástrojů včetně technické kontroly (obr. 2), balení zdravotnických prostředků do sterilizačních obalů (jednorázových či k opakovanému použití – obr. 3, 4), včetně vložení chemických testů do sterilizačních obalů, přes následné uložení sterilizačních kontejnerů či kazet do sterilizační komory (obr. 5) až po vlastní proces sterilizace s dokumentováním sterilizačního cyklu. Mohou si zde vyzkoušet základní ošetřovatelské postupy v perioperační péči, např. mechanické mytí rukou a chirurgickou dezinfekci včetně její kontroly (přístroj Dermalux a fluorescenční látka Visirub), dále pak přípravu instrumentačních stolků k chirurgickému výkonu, antisepsi operačního pole, polohování pacientů k operačnímu výkonu či oblékání k operaci.

Obr. 1 / Mechanická očista
Obr. 2 / Technická kontrola

Přínosem projektu tedy je, že studenti umějí již při příchodu na odbornou praxi obsluhovat tyto přístroje, což oceňuje i zdravotnický personál příslušných oddělení. Donedávna se studenti s některými pomůckami a přístroji setkali poprvé až v rámci odborné praxe.

Zakoupeno bylo 47 přístrojů a pomůcek včetně spotřebního materiálu. Mezi nejvýznamnější patří horkovzdušný sterilizátor Stericell, ultrazvuková čistička nástrojů, Dermalux (přístroj na kontrolu správného provedení hygienické či chirurgické dezinfekce rukou), instrumentační stolky, sterilizační kontejnery a kazety, dekontaminační kontejnery, silikonové podložky, dezinfekční roztoky, osobní ochranné pomůcky k dezinfekci, drobné chirurgické nástroje, spotřební materiál atd.

Inovováno bylo celkem osm stávajících vyučovacích předmětů, z toho čtyři předměty – Sterilizace zdravotnických prostředků, Techniky instrumentování, Perioperační péče I., II. – u navazujícího magisterského programu Specializace ve zdravotnictví, obor Perioperační péče v gynekologii a porodnictví, a čtyři předměty u bakalářských studijních programů Ošetřovatelství, Porodní asistence a Specializace ve zdravotnictví; jde o předměty Ošetřovatelské postupy, Chirurgie a traumatologie, Porodní asistence I. či První pomoc a ošetřovatelství.

Obr. 3 / Balení
Obr. 4 / Balení do sterilizačního obalu
Obr. 5 / Vkládání materiálu do sterilizatoru
fota: autorky

V rámci projektu byly vytvořeny také studijní opory pro studenty k předmětu Dezinfekce a sterilizace zdravotnických prostředků a Ošetřovatelské postupy. Dále byl vytvořen dvacetistránkový soubor pracovních listů, které studenti využívají v předmětech, jako jsou např. Dezinfekce a sterilizace zdravotnických prostředků, Porodní asistence I., Techniky instrumentování či Chirurgie a traumatologie.

Z reakcí studentů účastnících se výuky v perioperačním koutku i vyučujících inovovaných předmětů je patrné, že tato inovace zkvalitnila výuku v dané oblasti.

Magda Taliánová, Mgr. Marie Holubová, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice

 
  • tisk
  • předplatit si