Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 5 / 2015

Edukace v diabetologii sestrou

Datum: 11. 5. 2015
Autor: Kateřina Čechová

V roce 1984 bylo Československo první zemí Evropy, která měla schválený a vládou podporovaný Národní diabetologický program. Tento program vedl mimo jiné k postupnému vzniku specializovaných diabetologických ambulancí v České republice, čímž vznikla potřeba zajištění postgraduální výchovy sester, k vytvoření specializace „diabetologická sestra“ a také ke zvýšení počtu přednášek o cukrovce v postgraduálních kurzech pro tehdejší střední zdravotnický personál.

V únoru letošního roku proběhlo na dánském velvyslanectví v Praze diskuzní odpoledne na téma zhodnocení postupu implementace současného Národního diabetologického programu ČR 2012–2022. Podle zprávy Evropské koalice pro diabetes z listopadu 2014 je Česká republika hodnocena velmi pozitivně, mimo jiné z hlediska existence specializovaných edukačních sester.

Co to je edukace v diabetologii?

Motto dr. Elliota P. Joslina, jednoho z prvních propagátorů edukace ve 20. století, „Diabetik, který ví nejvíce, žije nejdéle“ vystihuje zásadní význam edukace v léčbě diabetu. Pod pojmem edukace si můžeme představit výchovu, vzdělávání, předávání informací nemocnému, osvojování nových návyků a výuku několika praktických činností. Je to proces, který by měl posilovat znalosti, schopnosti a dovednosti diabetika (často i jeho rodinných příslušníků), které v ideálním případě vedou k samostatné péči o nemoc a ke spolupráci s edukačním týmem (lékař diabetolog, diabetologická edukační sestra, nutriční terapeut, případně další specialisté).

Diabetes patří k nemocem, které nelze dobře léčit bez edukovaného pacienta, protože dobrá kompenzace diabetu je z velké části na samotném pacientovi. Proto je edukace nutnou a nenahraditelnou součástí léčby. Vzhledem k tomu, že kompenzace diabetu závisí na denním režimu, pacient musí mít informace a nástroje, aby si mohl diabetes průběžně kontrolovat a podle potřeby léčbu a režim upravovat.

Edukaci můžeme provádět při hospitalizaci, ambulantně, telefonicky, e-mailem, formou návštěv při domácí péči, na rekondičních pobytech nebo při pobytu v lázních. V každém případě se snažíme o individuální přístup k pacientovi a bereme v úvahu nejen jeho mentální a fyzický stav, ale také fakt, zda se jedná o diabetika 1., nebo 2. typu, nově zjištěného diabetika, nebo například diabetika s vážnými pozdními komplikacemi atp. Nejdůležitějším cílem edukace vždy zůstává zlepšení zdravotního stavu, a tím i kvality života pacienta.

Edukace a její fáze

Lidi s diabetem je nutné edukovat jak v okamžiku zjištění onemocnění, tak kdykoliv později, což vlastně znamená celoživotně. Edukaci lze rozdělit na fázi počáteční, kterou provádíme bezprostředně po zjištění diabetu a měla by obsahovat nejdůležitější znalosti a dovednosti, jako jsou cíle léčby diabetu, způsoby samostatné kontroly diabetu, způsob léčby (inzulin, nebo perorální antidiabetika), prevenci a léčbu akutních komplikací (hyperglykémie, hypoglykémie), základy diabetické diety a význam fyzické aktivity.

Druhou fází, fází komplexní edukace, prochází pacient po několika týdnech nebo měsících a v ní se opakují a rozšiřují témata z počáteční edukace. Posléze přidáváme další témata a specifické situace, jako je těhotenství, nemoc, sportování s diabetem, sexuální život, akutní a pozdní komplikace diabetu. Provádíme ji v ideálním případě formou skupinové edukace, která přináší pacientovi nenahraditelné zkušenosti jiných diabetiků, motivuje ho a aktivuje i ke zlepšení psychiky. Tato forma edukace také umožňuje předat informace většímu počtu pacientů najednou.

Nakonec se znalosti a dovednosti obnovují a prohlubují ve třetí cílené fázi edukace, a tou je reedukace. Může probíhat jak skupinově, tak individuálně. Edukujeme pacienta v jeho specifických potížích, jako je například obezita, časté hypoglykémie, značně nepravidelný režim apod. Reedukace diabetika je navíc velmi důležitá pro opakované posilování motivace.

Vhodná forma edukace

Edukaci provádíme formou skupiny pacientů nebo individuálně, ale vždy se snažíme o přátelské a příjemné klima, nejlépe v podobě diskuze s výměnou vlastních zkušeností pacientů (na rozdíl od direktivního jednání a striktních příkazů), abychom pacienta maximálně motivovali. Snažíme se využívat praktických ukázek, edukačních materiálů a názorných pomůcek. Za nejcennější se považuje edukace osobní, kterou ale můžeme vhodně doplnit jinou formou, například videozáznamem, programem v počítači apod. Při každé edukaci se snažíme pacienta vybavit souhrnným písemným doporučením ke zlepšení kompenzace diabetu.

Jaké jsou podmínky k úspěšné edukaci?

  • dostatek času
  • opakování probíraných témat a specifických problémů pacienta
  • ověření znalostí a dovedností pacienta
  • rozpoznání osobnosti nemocného, jeho mentálních a manuálních možností, sociální situace
  • vzájemná důvěra mezi zdravotníkem a pacientem
  • vhodné edukační materiály a názorné pomůcky

Jaký je obvyklý obsah edukace?

  • základy diabetické diety
  • význam fyzické aktivity
  • podávání léků
  • aplikace inzulinu
  • měření glukometrem
  • úpravy léčby podle glykémií
  • cíle a kritéria kompenzace diabetu
  • prevence a léčba akutních komplikací diabetu (hypoglykémie a hyperglykémie)

Záznam v dokumentaci a zpětná vazba

O každé edukaci provádíme písemný záznam, který obsahuje edukovaná témata, průběh edukace a obvykle i plán na další návštěvy pacienta. Záznam představuje zároveň i doklad o edukaci a zpětnou vazbu při ověřování úspěšnosti předchozí edukace.

Závěr

Potřeba kvalitní edukace pacientů s diabetem znamená i potřebu kvalitních edukačních diabetologických sester. Úroveň edukace totiž závisí také na schopnostech, znalostech a dovednostech edukátora. Kromě zlepšování systému vzdělávání všeobecných sester v této oblasti vzniká i snaha k vytvoření jednotných standardů při edukaci nemocných s diabetem.

Kateřina Čechová, Centrum diabetologie IKEM Praha, členka Výboru sekce sester ČDS


→ Více o autorce

Kateřina Čechová, Centrum diabetologie IKEM Praha, členka Výboru sekce sester ČDS
1989–1993:
SZŠ Praha – Všeobecná sestra; 1993–1995: FTN Praha – chirurgie;1995–1999: Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci – všeobecná zdravotní sestra; od 2003: Centrum diabetologie IKEM – edukační diabetologická sestra; 2007–2010: NCONZO Brno – Specializační studium v oboru péče o pacienty s diabetem mellitem

 
  • tisk
  • předplatit si