Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 3 / 2017

Vzdělávání sester jako nepostradatelný aspekt poskytování profesionální ošetřovatelské péče

Datum: 6. 3. 2017
Autor: Mgr. Daniela Bartoníčková; Bc. Dominika Kalánková; Mgr. Zdeňka Mikšová, Ph.D.

Souhrn: Sestry, tvořící nejpočetnější skupinu pracovníků ve zdravotnictví, jsou stále více vystavovány vzrůstajícím požadavkům na odbornost a odpovědnost za péči o pacienty. Těmto požadavkům je možné vyhovět prostřednictvím jejich kvalitního vzdělávání. Uvedené studie přinášejí poznatky o tom, že vyšší úroveň vzdělání dnešních sester zlepšuje výsledky péče o pacienty i jejich bezpečí. Devalvace sesterských zručností doplňováním ošetřovatelského týmu o zdravotnické asistenty a jiný méně kvalifikovaný ošetřovatelský personál vede ke zvýšenému riziku úmrtí pacientů, kterému lze předcházet. Bakalářské studium by proto mělo být pro sestry standardním vzdělávacím stupněm, aby mohly obstát v komplexním systému zdravotní péče a zlepšit tím celkové výsledky pacientů. Klíčová slova: Bakalářské vzdělání – sestra – vzdělávání sester – kvalita péče.

Summary: Nursing education as an essential aspect of providing professional nursing care Nurses, the most numerous group of staff in the health service, are incresingly exposed to increasing requirements for professionalism and responsibility for providing healthcare to patients. These requirements could be obliged by the quality education. Mentioned studies from the USA and european provenience bring the knowledge that higher education of today´s nurse can improve outcomes of patients and their safety. Diluting nurse skill by adding lower skilled nurse assistants and other assistive nursing personnel without professional nurse qualifications may contribute to higher risk of preventable deaths of patients in the area of nursing. Bachelor of education should become for nurses the basic education level for managing the complex system of healthcare and improving the outcomes of patients.
Keywords: Bachelor of education – nurse – nursing education – quality of care.

Úvod

o pacienty a mají nezastupitelnou úlohu ve zlepšování péče o pacienty. Tvoří nejpočetnější skupinu pracovníků ve zdravotnictví a s pacienty jsou ve velmi úzkém kontaktu. Řeší jejich biologické, psychické, sociální a spirituální potřeby a čelí tak nelehkému úkolu, který s sebou zdravotní péče přináší. Medicína prošla za poslední desítky let bouřlivým vývojem, ve kterém bylo v mnoha oblastech diagnostiky a léčby dosaženo významných pokroků. Nároky na odbornost a množství prováděných výkonů narůstají exponenciální řadou a sestry, jako poskytovatelky ošetřovatelské péče, jsou těmto zrůstajícím požadavkům vystaveny stejně jako odpovědnosti za péči pacientům (Vondráček, Vondráček, 2006). Nárůstu kompetencí, znalostí a dovedností se však nelze naučit zkušenostmi předávanými z generace na generaci, ale lze jim vyhovět prostřednictvím kvalitního vzdělávání sester. Zkušenosti profesně starších sester jsou bezpochyby nenahraditelné, nicméně samy o sobě nejsou schopné plně vykompenzovat globálně složitý a nadále narůstající systém ošetřovatelské péče. Vzdělání je základním elementem, na kterém by měly být zkušenosti stavěny (Long, Bernier, Aiken, 2004). V dnešní době je zapotřebí každého člena ošetřovatelského týmu. Každá sestra si péčí, kterou poskytuje pacientovi, zaslouží vysoký respekt. Tato péče je však založena na vzdělávací přípravě, která je v dnešní době bohužel jiná, než kdysi bývala. Jak se uvádí v prohlášení Profesní a odborové unie zdravotnických pracovníků, z. s., nedostatek sester není rozhodně zapříčiněn délkou studia, ale především náročností povolání, nedostatečným personálním obsazením, finančním ohodnocením, stávajícím mediálním obrazem sester apod.

Vliv vzdělání na kvalitu ošetřovatelské péče

V mnoha studiích bylo prokázáno, že vyšší vzdělání sester zlepšuje výsledky péče o pacienty, i jejich bezpečí. Aiken et al. ve své studii z roku 2003 provedené v Pensylvánii poukázali na to, že sestry s bakalářským vzděláním vykazují vyšší profesionalitu v péči o pacienty a jejich bezpečnosti. Ve své publikaci autoři citovali výsledky dalších studií (Minnick, Roberts et al., 2003; Young, Lehrer, White, 1991; Johnson, 1988), které onu profesionalitu popisují jako efektivnější řešení problémů, plnění složitějších úkolů a vyšší úroveň komunikace. Vzdělání sester má v neposlední řadě vliv i na zdravotní stav pacientů. V rámci studie bylo prokázáno, že existuje statisticky významný vztah mezi podílem sester s bakalářským, či vyšším vzděláním a rizikem úmrtnosti a selháním záchrany života chirurgických pacientů. Po zohlednění charakteristik pacienta a charakteristik struktury nemocnice (velikost, status vzdělávání, úroveň technologie) stejně jako ošetřujícího personálu a zkušeností sester, či zohlednění toho, zda byl pacientův chirurg atestovaný; výsledky ukazují, že: 10% nárůst sester s bakalářským titulem byl spojený s 5% snížením úmrtí pacientů do 30 dní od přijetí a neúspěšné záchrany života (Aiken 29 recenzované články přehledová studie et al., 2003). V roce 2011 Kendall- Gallagher et al. zrealizovali studii týkající se snížení 30 denní mortality hospitalizovaných pacientů a neúspěšné záchrany života ve čtyřech státech v USA (Kalifornie, Florida, New Jersey a Pensylvánie) u sester se specializačním a bakalářským vzděláním. V rámci této studie bylo prokázáno, že specializační vzdělávání sester bylo spojené s lepšími výsledky pacientů; efekt na mortalitu a úspěšnost záchrany života u chirurgických pacientů byl však ovlivněn pouze dokončeným bakalářským vzděláním sester (Kendall- Gallagher et al., 2011).

Můžeme uvést i studie evropské provenience – v roce 2014 byla provedena Aiken et al. retrospektivně observativní studie: Sestry a vzdělávání v souvislosti s úmrtností v nemocnicích v devíti evropských zemích (Belgie, Anglie, Finsko, Irsko, Nizozemsko, Norsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko). V této studii bylo prokázáno, že nárůst pracovního zatížení sestry o jednoho pacienta zvyšuje pravděpodobnost úmrtí pacientů hospitalizovaných po běžných chirurgických zákrocích do 30 dní od přijetí o 7 %; každé 10% navýšení sester s bakalářským titulem však tuto pravděpodobnost o 7 % snižuje (Aiken et al., 2014). Roku 2016 Aiken et al. ve spojitosti s výsledky spojenými s úmrtností, hodnocením pacientů a kvality poskytované péče v evropských zemích zrealizovali průřezovou studii týkající se zručnosti sester. Do šetření byly zahrnuty nemocnice akutní péče pro dospělé pacienty z Belgie, Anglie, Finska, Irska, Španělska a Švýcarska. Studie přináší významné důkazy o tom, že přijímání zdravotnických asistentů či snižování počtu vzdělaných sester není veřejným zájmem. Bylo prokázáno, že každé 10% snížení počtu vzdělaných sester zvyšuje mortalitu pacientů o 11 % a zvyšuje nízké hodnocení nemocnice pacienty. Dále bylo identifikováno, že náhradou jedné vzdělané sestry za zdravotnického asistenta při 25 pacientech se zvyšuje riziko úmrtnosti o 25 %.

Lze dodat, že lůžková péče s dostatečným počtem profesionálních sester je spojená s lepšími výsledky nejen pro pacienty, ale i s lepší týmovou spoluprací. Sestry s bohatšími zkušenostmi a znalostmi pracující v nemocnicích vykazují lepší výsledky ve spojitosti s kvalitou poskytované péče a bezpečností pacientů; je u nich patrné nižší riziko syndromu vyhoření a nespokojenosti s prací. Devalvace sesterských zručností doplňováním ošetřovatelského týmu o zdravotnické asistenty a jiný méně kvalifikovaný ošetřovatelský personál vede ke zvýšenému riziku úmrtí pacientů, kterému lze předcházet (Aiken et al., 2016).

Závěr

Z dohledaných informací vyplývá, že zkrácení vzdělávání sester přínos do praxe nepředstavuje. Průkazná je však pravděpodobnost, že změnou ve vzdělávání zkrácením délky studia může dojít ke zhoršení kvality poskytované ošetřovatelské péče, vyššímu riziku úmrtí a neúspěšné záchrany života pacientů. Zajištění odpovídajícího vzdělávání je klíčem k zabezpečení kvalitní ošetřovatelské péče na dostatečné odborné úrovni. Adekvátní vzdělávání sester doporučuje i Institute of Medicine (IOM), který v roce 2011 vyzval sestry, aby spolupracovaly na zvýšení podílu sester s bakalářským vzděláním na 80 % do roku 2020. Bakalářské studium by pro sestry mělo být standardním vzdělávacím stupněm, aby mohly obstát v komplexním systému zdravotní péče a zlepšit celkové výsledky pacientů (Winokur et al., 2016, s. 283). Sestry by se měly vzdělávat, aby byly nadále schopné provádět kvalitní a profesionální péči o pacienty, kráčet ve šlépějích svých předchůdkyň, které vykonávají svou práci z obdivu a pokoře k lidskému životu.

Mgr. Daniela Bartoníčková, viceprezidentka SVVS
Bc. Dominika Kalánková, studentka UO FZV UP v Olomouci, viceprezidentka SVVS
Mgr. Zdeňka Mikšová, Ph.D., UO FZV UP v Olomouci, viceprezidentka SVVS

Literatura:

1. Aiken LH, Clarke SP, Cheung RB et al. Educational Levels of Hospital Nurses and Surgical Patient Mortality [online]. JAMA: the journal of the American Medical Association. 2003;290(12):1617–1623. DOI:10.1001/jama.290.12.1617. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3077115/

2. Aiken LH, Sloane DM, Griffiths P et al. Nursing skill mix in European hospitals: cross-sectional study of the association
with mortality, patient ratings, and quality of care [online]. BMJ Qual Saf. 2016;0:1–10. doi:10.1136/bmjqs-2016-005567. Dostupné z: http://qualitysafety.bmj.com/content/early/2016/11/03/bmjqs-2016-005567.full

3. Aiken LH, Sloane DM, Bruyneel L et al. Nurse staffing and education and hospital mortality in nine European countries: a retrospective observational study [online]. Lancet. 2014;383(9931):18241830. doi: 10.1016/S0140-6736(13)62631-8. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4035380/

4. Kendall-Gallagher D, Aiken LH, Sloane DM et al. Nurse Speciality Certification, Inpatient Mortality, and Failure to Rescue [online]. Journal of nursing scholarship : an official publication of Sigma Theta Tau International Honor Society of Nursing / Sigma Theta Tau. 2011;43(2):188–194. DOI:10.1111/j.1547-5069.2011.01391.x. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3201820/

5. Long KA, Bernier S, Aiken LH. RN education: A matter of degrees [online]. Nursing, 2004;34(3):48–51. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15180004

6. Vondráček L, Vondráček J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing,
2006. ISBN 80-247-1919-3.

7. Winokur EJ, Rutledge DN, Hayes A. Magnet® Facility Nurses: Pursuing a Baccalaureate Degree in Nursing [online]. Journal of professional nursing. 2016;32(4):283–291. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.profnurs.2015.11.003. Dostupné z: http://www.professionalnursing.org/article/S8755-7223(15)00147-7/abstract

Recenzovali:
PhDr. Jiří Frei, Ph.D., Fakulta zdravotnických studií, ZČU v Plzni
Mgr. Petra Pažoutová, DiS., Fakulta zdravotnických studií, Technická univerzita v Liberci

 
  • tisk
  • předplatit si