COVID-19
 
Zpět na detail čísla

Číslo 5 / 2017

Kolik energie za den vydáte?

Datum: 9. 5. 2017
Autor: Ing. Hana Málková

V předchozích dílech našeho seriálu jsme se věnovali tématům z oblasti výživy – především příjmu rizikových živin. Základní živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy) společně s několika dalšími (například alkohol nebo některé druhy vlákniny) představují pro naše tělo energetický příjem. Rovnice má však vždy dvě strany, a proto je potřeba věnovat pozornost i energetickému výdeji.

Od energetické bilance se odvíjí to, zda budeme hubnout, přibírat nebo si udržovat stabilní váhu. Do hry samozřejmě vstupuje více faktorů (hormony, genetika, předchozí návyky apod.), ale základ stále tvoří rovnováha mezi příjmem a výdejem energie.

Jaké jsou hlavní složky energetického výdeje?

Na denním energetickém výdeji se podílejí tři hlavní složky: bazální metabolismus, aktivní pohyb a energie vydaná na zpracovávání potravy.

Nejvíce energie vydává tělo prostřednictvím bazálního metabolismu, což je množství energie, které je potřebné pro základní životní pochody v organismu ve spánku, za normální teploty, za úplného tělesného i duševního klidu. Tato hodnota je za 24 hodin v průměru přes 7000 kJ u mužů a 6300 kJ u žen.

Bazální metabolismus, tedy množství energetické spotřeby, je ale značně individuální a je ovlivněn tělesnou strukturou, výškou, věkem, pohlavím a dalšími faktory. Energetické požadavky se zvyšují během dětství, dospívání, těhotenství a doby kojení.

Bazální metabolismus je nižší u žen než u mužů. Je to způsobeno tím, že tuková tkáň, jejíž podíl je v ženském těle vyšší, má nižší energetickou spotřebu než tkáň svalová. Zároveň tedy platí, že čím více svalů v našem těle je, tím vyšší je i bazální metabolismus a vydáváme trvale více energie.

Další základní složkou energetického výdeje je energie potřebná na zpracování potravin, tzv. termický účinek stravy, který tvoří zhruba 5–10 % z celkového výdeje. Nejvíce energie se vydá na trávení bílkovin, méně na trávení sacharidů a úplně nejméně na trávení tuků.

Kolik další energie vydáme, to záleží jen na nás, na naší činnosti během dne a na našem aktivním pohybu. Ke zvýšení energetického výdeje přispívá nejenom pohyb sám, ale i fakt, že ještě několik hodin po cvičení vydáváme více energie. Při pohybu však zdaleka nejde jen o energetický výdej. Pohyb má i řadu pozitivních efektů na naše zdraví.

Výdej energie při různých činnostech

Údaje uvedené v tabulce jsou průměrné, neboť výdej energie závisí na mnoha faktorech, zejména na:

  • intenzitě, rychlosti pohybů,
  • trénovanosti (kdo je trénovanější, vydává při témže výkonu méně energie),
  • pohlaví (u žen je při stejné činnosti menší energetický výdej než u mužů),
  • tělesné hmotnosti (čím více někdo váží, tím více energie vydává).

 

foto: Profimedia

 

Kde získat další informace?

Zapojte se do projektu Prožij rok zdravě na www.stobklub.cz. Po celý květen zde budete dostávat rady, jak zvolit ten správný pohyb, na co si dát pozor a jak se k pohybové aktivitě vůbec motivovat.

Internetový projekt Prožij rok zdravě probíhá po celý rok 2017 a je jedinečný v tom, že kromě teorie učí především praxi. Každý měsíc čeká na účastníky jiné téma (v květnu Měsíc pohybu, v červnu Měsíc zdravého mlsání, v červenci Měsíc zeleniny atd.). Projekt je pro všechny zdarma a kromě toho, že se dozvíte plno zajímavých informací, můžete vyhrát i hodnotné ceny. Více informací na www.stobklub.cz.

Otestujte svou zdatnost!
Test chůze na místě

Provedení: Pro zvýšení stability se postavte k vhodné opoře. Provádějte co nejrychleji kroky na místě tak, že koleno zvednuté nohy je až v pravém úhlu. Zkouška trvá přesně dvě minuty. Pro počítání zvolte vždy výkon jedné nohy. Výsledkem je tedy počet dvojkroků. Velmi vhodný je pomocník, který stojí naproti vám, drží ruce ve výši, která odpovídá zvednutým kolenům, a pomáhá počítat, kolikrát se koleny jeho rukou dotknete.

Ing. Hana Málková, STOB

 
  • tisk
  • předplatit si