COVID-19
 
Zpět na přehled aktualit

Florence plus

Jak by měla vypadat strava všeobecné sestry pracující na směny

Datum: 3. 3. 2020
Jak by měla vypadat strava všeobecné sestry pracující na směny

Práce všeobecných sester, zejména těch, které pracují na směny, je náročná. Největší zátěž pro organismus sester představují noční směny. To s sebou může přinášet neblahé zdravotní následky. Osvědčený způsob, jak mnohým z nich předejít, je vhodná skladba stravy.

Vliv třísměnného provozu na zdraví

Lidský organismus je stavěný na činnosti ve dne a na spánek v noci, práce v noci je pro něj nepřirozená. Změny režimu, vystavení světlu v nepřirozenou dobu, nepravidelná strava narušují 24 hodinový rytmus těla a vedou ke zdravotním problémům. Spánek po noční směně je kratší a méně kvalitní než v obvyklých nočních hodinách. Kvalitu spánku ovlivňuje mnoho faktorů, náš biorytmus, produkce melatoninu, vnější rušivé podněty a další.

Během noci a k ránu tělesné i mozkové funkce zpomalují. Jedná se o fyziologický stav způsobený cirkadiánním rytmem. To je však velmi těžké pro všeobecné sestry, které musejí po celou dobu směny udržovat koncentraci a kontinuálně podávat vysoký, bezchybný pracovní výkon.

Všeobecné sestry navíc nepracují pouze v noci. Jejich směny jsou střídavé, což klade vysoké nároky na udržení určité pravidelnosti režimu. Na třísměnný provoz se lze sice do určité míry adaptovat, nelze však eliminovat ovlivňování cirkadiánních rytmů. Následně dochází ke zvýšené insomnii, chronické únavě, úzkosti, depresi, negativnímu ovlivňování kardiovaskulárního, gastrointestinálního i reprodukčního systému.

Cirkadiánní rytmus má vliv nejen na spánek, ale výrazně ovlivňuje i činnost celého gastrointestinálního traktu,metabolismustuků asacharidů. Nemalou roli hrají také hormony, zejména leptin a ghrelin, které ovlivňují pocity hladu. Následně vznikají zažívací potíže, zvyšuje se riziko vzniku nemocí žaludku, střev, onemocnění srdce, rozvoje diabetu mellitu 2. typu, obezity. Tyto zdravotní problémy mohou být prohloubeny nepravidelnou a méně kvalitní stravou.

Co jíst nejen během noční směny

Všeobecné sestry jsou velice vytížené, a tak v práci jedí obvykle „za pochodu“, po příchodu domů je nezřídka čeká péče o domácnost a o děti. Během dne si nosí do sesterny obědy z nemocniční kuchyně a využívají také bufet, v noci často konzumují stravu z potravinových automatů. Bufety aniautomaty, a to ani ty v nemocnicích a dalších zdravotnických zařízeních, obvykle nenabízejí jídla prospěšné našemu zdraví. Připočte-li se k tomu nadměrné pití černé kávy a kouření cigaret, riziko vzniku různých zdravotních potížíje nesmírně vysoké.

Základní pravidlopro stravování všeobecných sester proto zní: stravovat se tak, aby po celou dobu směny byly schopné podávat plný výkon. Jídlo s vysokým obsahem tuků a současně bílkovin nepatří mezi nejvhodnější. Takové jídlo člověka zpomaluje, představuje totiž velkou zátěž pro gastrointestinální trakt, který klade zvýšené nároky na přísun krve. Tato krev však posléze chybí v jiných částech organismu. Správnou volbou nejsou ani sladkosti a jídla s vysokým glykemickým indexem. Následné výkyvy glykemie mají negativní vliv na fyzický i duševní výkon.

Zejména v noci by měla být konzumována lehčí jídla. V tuto dobu je totiž trávicí trakt v útlumu a trávení pro něj představuje větší zátěž než během dne.

Na jídelníčku by se měly objevovat potraviny s nižším obsahem tuků, zato s vyšším obsahem vlákniny. Sestry by neměly zapomínat ani na dostatek bílkovin. A tak by na jejich talířích neměly chybět zelenina, ovoce, celozrnné pečivo či chléb a cereálie spolu s mléčnými výrobky, pestrost stravy zajistí také maso, ryby, oříšky, semínka a bylinky. Nejvíce prospívají našemu zdraví základní, co nejméně průmyslově zpracované potraviny. Polotovary a instantní potraviny by sevjídelníčku měly objevovat co nejméně.

Sušené ovoce je bezpochyby lepším zdrojem okamžité energie než různé sušenky či jiné sladkosti, s jeho konzumací je však dobré šetřit. Bývá totiž hojně přislazované cukrem.

Nedílnou součástí stravy je pitný režim, ideálním nápojem je voda, vhodné jsou také slabé neslazené čaje. Sestry si mohou v práci dopřát šálek kávy, ten však nelze započítat do pitného režimu.

Jak si zachovat určitou pravidelnost ve stravě

Nepravidelná strava není přínosem pro zdraví, řešením není ani vynechávání jídla. Pracovníci ve směnných provozech mají pevně stanovené přestávky na jídlo. To však neplatí o všeobecných sestrách, jejich náplň práce je totiž nepředvídatelná. Nemohou nechat oddělení opuštěné, proto obvykle obědvají v denní místnosti, kde však mohou být kdykoli vyrušeny. Řešením je domluvit se tak, aby vždy alespoň jedna z nich zůstala na oddělení a ostatní šly na oběd do nemocniční jídelny. Větší jídlo si lze také nosit z domova, nemusí být nijak složité na přípravu.

Po většinu směny se sestry sice musejí spoléhat na rychlé svačinky, ty však mohou být zdraví prospěšné. Domácí celozrnná bageta, sendvič, toust, bílý jogurt či jiný zakysaný mléčný výrobek, ovoce, zelenina, oříšky, semínka – to jsou tipy na rychlé a zdravé svačiny. Zeleninu lze jíst nejen samotnou, můžemez ní také připravovat rychlé a chutné saláty s olejem, dresinkem či jinou zálivkou, ve které nechybí tuk. Dobrou službu prokážou různásmoothie.

Velmi praktické je připravovat sijídlado krabiček. I to přispívá k pravidelnosti, přičemž ideální je zachovat mezi jídly tříhodinové odstupy. Se zdravými rychlými svačinami to zvládnou i všeobecné sestry.

Jak by se sestry měly stravovat po směně a před směnou

Je chybou se po návratu z noční směny pořádně najíst, nebo naopak hladovět. Není dobré spát s příliš plným, ale ani s příliš prázdným žaludkem. Před ulehnutím je vhodné sníst menší množství lehkého, ne příliš sladkého jídla, například banán nebo kousek celozrnného chleba s cottage a zeleninou. Po noční směně je hlavním jídlem oběd. Navazuje-li na noční směnu další noční, sestra by se měla před odchodem do práce navečeřet, přičemž by se mělo jednat o vydatnější jídlo, než jakým je například zeleninový salát.

Pokud jde sestra na ranní či na denní směnu, neměla by zapomenout na vydatnou snídani, která nastartuje její organismus. Dobrým tipem je například domácí obilninová kaše s čerstvým ovocem.

Po návratu z odpolední směny není dobré se hodně najíst. Sestra by sice měla večeřet, ne však vydatně. Večeře by měla být naopak lehká, nepříliš kalorická.

Péče o zdraví spočívá nejen ve skladběstravy a v její frekvenci. Zdravotní sestry by neměly zapomínat na odpočinek, relaxaci, volnočasové aktivity ani sociální kontakty.

Evžena Janovská


 

Zdroj:

Frej, D. Biologické hodiny. Praha: Eminent, 2013. ISBN 978-80-7281-467-1.

https://ucebna.net/mod/resource/view.php?id=113

http://www.novascotia.ca/psc/pdf/employeecentre/healthyworkplace/healthyeating/03_16_shift work.pdf)

https://www.vitalia.cz/clanky/petr-havlicek-radi-jak-jist-pri-praci-na-smeny/

https://www.unlockfood.ca/en/Articles/Workplace-wellness/Nutrition-Tips-for-Shift-Workers.aspx

http://www.vyzivaspol.cz/vyzivova-doporuceni-dokumenty/

http://sestricka.com/sestra-a-jeji-pece-o-vlastni-zdravi

 
  • tisk
  • předplatit si