COVID-19
Florence podporuje  
Zpět na přehled aktualit

Podporujeme

3. epizoda seriálu o prevenci rakoviny kůže: Jak se nejlépe chránit?

Datum: 10. 9. 2021
3. epizoda seriálu o prevenci rakoviny kůže: Jak se nejlépe chránit?

Jak rakovině kůže nejlépe předcházet? 
Co je to ultrafialové záření?
Jaké materiály (ne)propustí UV záření?

Jak rakovině kůže nejlépe předcházet?

Jednou z hlavních příčin jejího vzniku je zvýšená expozice UVB a UVA záření obsaženém ve slunečních paprscích. Snaž se proto dodržovat tato pravidla:

  • Omez pobyt na přímém slunci mezi 11.–15. hodinou, kdy je UVB záření atmosférou nejméně filtrováno. V poledne je intenzita UV záření dvakrát vyšší než v 10 nebo 16 hodin.
  • Používej širokospektré fotoprotektivní krémy s vysokým faktorem (nejlépe 50+), který propustí do kůže pouze 1/50 ultrafialového záření.
  • Maž se opakovaně dle svého fototypu (světlejší kůže = častější mazání), nejdéle však každé dvě hodiny.
  • Používej dostatek krému. U dospělého i 6 čajových lžiček na jedno namazání.
  • Jako ochrana slouží i oděv a pokrývka hlavy.
  • Chraň také oči. Nejlépe kvalitními brýlemi s UVA a UVB filtrem (kategorie 3 a vyšší). Melanom se totiž může vyskytnout i v oku.
  • Vyhni se soláriím. Hlavní složkou jejich lamp je totiž UVA záření, které navíc způsobuje stárnutí kůže.
  • Chraň své děti. Časté spálení v dětství může zvyšovat riziko rakoviny kůže v dospělosti. Malé děti patří mezi nejcitlivější skupinu a děti do tří let by měly být na slunci jen minimálně.

Co je to ultrafialové záření?

Jde o „problémovou” část slunečního záření, které může způsobovat poškození lidské kůže a očí. Intenzita slunečního světla se zvyšuje přibližně o 4 % s každými 300 m nadmořské výšky. Hlavní dlouhodobé účinky slunečního záření jsou stárnutí kůže (photoaging) a vznik nádorů (fotokarcinogeneze).

Ultrafialové záření se skládá z UVA (95 %) a UVB (5 %) záření:

UVA záření:

  • jeho podíl roste ráno a večer
  • poškozuje kůži v hloubce
  • způsobuje rychlejší stárnutí kůže (vrásky)

UVB záření:

  • jeho podíl je největší mezi 11. a 15. hodinou
  • opaluje, způsobuje zarudnutí kůže

 

Jaké materiály (ne)propustí UV záření?

Sluneční záření se k tobě může dostat i ve stínu. Proto musíš zohlednit i charakter okolí: bílý písek, čerstvý sníh, vodní hladina či bílé betonové plochy sluneční záření odrážejí. Víš, že se můžeš spálit i při oblačnosti nebo mlze, protože mraky či mlhou projde až 80 % UV záření? A že slunečník používaný na pláži odstíní asi 40–50 % UV záření? Zbytek dopadne na pokožku skrz slunečník nebo odrazem od písku.

Kromě ochranných krémů se můžeš chránit i oblečením. U něho je však účinnost závislá na barvě, tloušťce, typu materiálu, velikosti nebo elasticitě. Např. barevné a černé oděvy chrání více, ale oproti bílým pohlcují více světla, a proto se nepříjemně zahřívají. S sebou bys vždy také měl/a mít sluneční brýle s testovaným UV filtrem.

A jak je to se sklem? Běžná skla v okenní tabulkách či autech velmi dobře propouští viditelné světlo i UVA záření (přes sklo se tedy moc neopálíš).


 

 
  • tisk
  • předplatit si