Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 5 / 2009

Jak na kvalitu? Přes standardy!

Datum: 4. 5. 2009
Autor: Mgr. Dita Svobodová

Součástí komplexního hodnocení zdravotní péče o klienty českých nemocnic je sledování kvality ošetřovatelské péče. Ačkoliv jsme v této oblasti dosáhli již některých úspěchů, cítíme nezbytnost dalšího koncepčního řešení, které bude zohledňovat jak pohled pacientů, tak i zdravotnických pracovníků.

Skupina systematicky pracuje na zvyšování kvality péče s cíli identifikovat a reflektovat problematické oblasti, které se týkají práce nelékařských zdravotnických pracovníků a poskytování péče vůbec. Kromě toho také spravuje řízenou dokumentaci ČAS, zpracovává a reviduje stávající normy. Vydala Dokumentační řád popisující jednotlivé dokumenty, které používají profesní organizace, a tzv. Směrnice. Ty se používají zejména k naplňování interních předpisů. Popisují např. uzavírání dohod o provedení práce, náhrady cestovného, vedení účetnictví, pravidla o vydávání souhlasného stanoviska ČAS k zařazení do kreditního systému atd. Jiným významným dokumentem z hlediska kvality poskytované péče v ČR jsou tzv. Pracovní postupy, které popisují řešení možných rizikových oblastí, s nimiž se zdravotníci setkávají. Doporučené postupy lze s ohledem na specifické nastavení systému řízení kvality upravovat. Mezi doposud zpracované pracovní postupy patří následující:

1. Prevence pádu a zranění pacienta/klienta a jeho řešení

Pády patří mezi nejčastější mimořádné události, které zdravotnická zařízení v ČR identifikují. Prevence pádů je proto jejich hlavní prioritou. To se týká i ČAS, která mj. přispívá i tím, že koordinuje benchmarkingového sledovaní, tj. porovnávání zdravotnických zařízení v ČR. Do tohoto projektu se zapojilo již 32 zdravotnických zařízení. Co je obsahem tohoto pracovního postupu? Popisují se v něm rizikové faktory vzniku pádu, edukuje se zdravotnický personál, rodina i příbuzní rizikových pacientů o správné prevenci a předkládá se zde řešení potenciálního pádu pacienta ve zdravotnickém zařízení. Postup minimalizuje případné komplikace způsobené pádem a též radí, jak zvýšit bezpečí pacienta/klienta. Součástí pracovního postupu je příloha, která obsahuje zhodnocení rizika pádu a kontrolní kritéria auditu.

2. Výživa hospitalizovaných pacientů/klientů

Cílem ČAS je stanovit pravidla, která budou garantovat bezpečný systém poskytování stravy. Kvalita v této oblasti je součástí léčebné, preventivní a ošetřovatelské péče a rovněž také jedním z akreditačních kritérií. Dobrá a kvalitní výživa pozitivně ovlivňuje léčbu a pomáhá snižovat náklady, např. na medikamenty. Přílohu pracovního postupu tvoří seznam základních diet, včetně nutričních hodnot jednotlivých složek stravy.

3. Preanalytická fáze laboratorního vyšetření

Cílem standardu je seznámit zdravotnický personál a pacienty s tzv. preanalytickou fází a informovat žadatele o vyšetření o nabídce poskytovaných laboratorních vyšetřeních. Dokument chce rovněž pacienty seznámit s pravidly příjmu nebo případného odmítnutí vzorků v laboratoři. Jde o poměrně obsáhlý a unikátní soubor informací, které mohou být zdravotnickým pracovníkům vhodným nástrojem v každodenní praxi. Upozorňuje kupříkladu i na nejčastější chyby při odběru krve, či zdůrazňuje důležitost transportu biologického materiálu do zdravotnické laboratoře. Přílohu tvoří kontrolní kritéria auditu.

4. Péče o neklidného pacient/klienta a použití omezovacích prostředků

Tématem tohoto pracovního postupu je jednání s neklidným nebo agresivním pacientem. Standard popisuje, jak chránit pacienta/klienta před sebou samým a jak zajistit jeho bezpečnost v zařízeních, které poskytují ošetřovatelskou péči. Zabezpečuje terapii, stanovuje pravidla pro použití omezovacích prostředků (před výkonem, během výkonu i po výkonu), informuje a poučuje pacienta/klienta, personál, průvodce nebo zákonného zástupce. Dokument nabízí řešení i v otázce stanovení odpovědnosti ošetřovatelského personálu.

5. Proces sociální práce ve zdravotnických zařízeních

Ke komplexní léčbě patří i pomoc při řešení sociálních problémů pacient/klienta, a to v případech, kdy toho není sám schopen či ochoten a rodina mu nemůže poskytnout relevantní péči. Dokument definuje „sociální práci“ včetně vybraných pojmů, popisuje diagnostické metody využívané v sociální oblasti (odběr anamnézy, pozorování, řízený rozhovor, stanovuje sociální diagnózu). Navrhuje jak řešení dokumentace sociální práce a ověřování výsledků, tak plán sociální terapie.

Kde postupy najdete?

Postupy naleznete na webových stránkách ČAS – viz http:// www.cnna.cz/organizacni-normy-cas/. V některém z následujících čísel uveřejníme informace o dalším připravovaném pracovním postupu, a to o Péči o pacienta/klienta s inkontinencí moči.

Mgr. Dita Svobodová, vedoucí Pracovní skupiny pro kvalitu v ČAS a vydávání doporučených pracovních postupů pro zdravotnická zařízení v ČR, Ústav sociálního lékařství a zdravotnické politiky, Olomouc

 
  • tisk
  • předplatit si