Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 7 - 8 / 2014

Hodnocení kvality poskytované péče v porodnicích Pardubického kraje

Datum: 4. 7. 2014
Autor: Bc. Lucie Posavádová, Bc. Kateřina Gabrielová, Mgr. Markéta Moravcová

Souhrn: Cílem prezentovaného projektu bylo zjistit spokojenost s poskytovanou péčí v nemocnicích Pardubického kraje očima klientek porodnic. Dosažení cíle výzkumu bylo realizováno v rámci kvantitativní longitudinální studie, která byla prováděna formou anonymního dotazníkového šetření. Dotazníky vyplňovaly klientky porodnic Pardubického kraje v tištěné nebo elektronické podobě na webových stránkách daného zdravotnického zařízení. Získaná data jsou vyhodnocována a předávána managementu zúčastněných nemocnic. Na základě zjištěných výsledků výzkumného šetření porodnice vypracovávají projekty pro zlepšení či odstranění slabých stránek, které detekovaly respondentky výzkumu. V našem sdělení prezentujeme některé zajímavé výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo v roce 2012 a 2013.
Klíčová slova: hodnocení – kvalita – nemocnice – péče – porodnice.

The quality evaluation of provided care in the maternity hospitals in the Pardubice Region

Summary: The aim of the present project is to identify the satisfaction with the care provided in hospitals of the Pardubice Region through the eyes of clients. To achieve the goal of research is continued quantitative longitudinal study which takes the form of an anonymous questionnaire. Questionnaires filled in clients of maternity hospitals of the Pardubice Region in printed or electronic form on the website of the medical device. The data are evaluated and given to management of the participating hospitals. Based on the results of the research hospital provide projects to improve or eliminate weaknesses found by respondents. The authors present some interesting results of the survey, which took place in 2012 and 2013.
Keywords: evaluation – quality – hospital – care – maternity hospital.

Úvod

Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb je stanoveno v zákoně č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. Každý poskytovatel zdravotních služeb je povinen zavést ve svém zařízení interní systém hodnocení kvality a bezpečí. Tento proces zahrnuje sběr informací, kontrolu naplňování standardů, hodnocení efektivnosti jednotlivých činností, které jsou potřebné k soustavnému zlepšování kvality, a dosahování těch nejlepších výsledků vzhledem k daným podmínkám. Kvalitu je tedy možné hodnotit interní monitorací i externím auditem, stejně jako ji lze měřit prostřednictvím spokojenosti klientů.

Fakulta zdravotnických studií Univerzity Pardubice (dále FZS) má bohaté zkušenosti se spoluprací s porodnicemi Pardubického kraje, a to především v oblasti teoretické a praktické výuky a hodnocení kvality poskytované péče. V roce 2012 se FZS zapojila do prvního společného projektu pěti nemocnic Pardubického kraje zaměřeného na vyhodnocování spokojenosti klientů. V tomto projektu se zaměřujeme na hodnocení péče očima klientek porodnických oddělení v následujících porodnicích: Litomyšlská nemocnice, a. s.; Pardubická krajská nemocnice, a. s.; Chrudimská nemocnice, a. s.; Svitavská nemocnice, a. s.; Orlickoústecká nemocnice, a. s.

Cíl práce

Cílem projektu bylo identifikovat nejzásadnější pozitiva a negativa poskytované péče daného porodnického oddělení. Dalším cílem bylo na základě výsledků stanovit následná opatření, která by vedla ke zkvalitnění péče poskytované ženám hospitalizovaným v porodnicích.

Metodika výzkumu

Data byla v projektu získávána pomocí dotazníkového šetření. Dotazníky byly vypracovány společně se zřizovatelem nemocnic, tedy s Pardubickým krajem, a byly anonymní. Poprvé byly na porodnických odděleních klientkám předloženy v srpnu a září 2012. V roce 2013 proběhla dvě období aktivního sběru dat, a to v únoru a březnu a v září a říjnu. Dotazník obsahoval 20 položek, z nichž část byla po prvním období modifikována na základě nově vzniklých potřeb ve spektru informací potřebných pro aplikaci žádoucích změn v kvalitě péče. V následné verzi dotazníku se otázky zaměřovaly na demografické údaje, podávání informací klientkám, tlumení bolesti, zajištění intimity a respektu, míru spokojenosti s péčí porodních asistentek, dětských sester a lékařů na porodním sále, oddělení šestinedělí a novorozeneckém oddělení. Část dotazníku se zaměřovala rovněž na úroveň čistoty a úklidových služeb. Na závěr dotazníku se respondentky vyjadřovaly k úrovni jejich pobytu v nemocnici a k tomu, zda by danou nemocnici doporučily ostatním.

Prezentace a interpretace výsledků

Prezentovány jsou výsledky za rok 2012 a za období únor až březen 2013, do tohoto období bylo zařazeno 259 dotazníků. Data z období září a říjen 2013 jsou nyní zpracovávána. Z důvodu zachování anonymity získaných dat prezentujeme v tomto sdělení výsledky bez uvedení konkrétního zdravotnického zařízení.

V nemocnici A si v roce 2012 klientky stěžovaly na kvalitu stravy, našly mezery v představování personálu při prvním kontaktu, ale velmi pozitivně hodnotily zacházení a přístup personálu. Klientky by si také přály více informací o kojení a zpříjemnění prostředí na pokojích. Z výsledků z února a března 2013 je patrné, že se představování personálu při prvním kontaktu zlepšilo. Také je patrná změna v podpoře a podávání informací o kojení, ale rodičky stále nejsou spokojené s podávanou stravou.

V nemocnici B byly klientky velmi spokojeny s péčí porodních asistentek na porodním sále a s respektováním lidské důstojnosti, studu a intimity při výkonech, kde je možné porušení etických principů. V prvním šetření v roce 2013 uvedly všechny respondentky, že se jim personál porodnice při příjmu plně věnoval, kladně ohodnotily čistotu a úklid a porodnici udělily nejlepší celkové hodnocení ze zúčastněných nemocnic. Tuto porodnici by svým přátelům určitě doporučilo 98 % žen.

V porodnici C proběhlo výzkumné šetření až v roce 2013 a bylo zjištěno, že klientky jsou spokojeny s péčí zdravotnického personálu na porodním sále. Dvě třetiny klientek uvedly, že jim v průběhu porodu nebylo nabídnuto tišení bolesti v podobě epidurální analgezie. Klientky byly spokojeny s péčí dětských sester i personálem na oddělení šestinedělí, ale poukazovaly na nižší úroveň čistoty a úklidu a také nebyly příliš spokojené s respektováním jejich osoby. Téměř 12 % respondentek uvedlo, že personál neověřoval jejich identitu před podáním léku.

V roce 2012 klientky v porodnici D kladně ohodnotily dostatek informací a podporu kojení. Z odpovědí bylo zjištěno, že v porodnici mají sestry na novorozeneckém oddělení velmi pěkný přístup k dětem i ženám. Velmi dobře je také hodnocena péče porodních asistentek na porodním sále v průběhu porodu. V roce 2013 bylo dále kladně hodnoceno představování personálu. Klientky byly také spokojeny s ochranou intimity a studu během vyšetření a také s dosažitelností personálu, když potřebovaly pomoc. Kladně ohodnotily také kontrolu identity před podáváním léků nebo provedením výkonu.

Porodnice E byla v loňském roce kladně hodnocena za srozumitelné podávání informací o novorozencích od dětských lékařů, ale byly nalezeny velké mezery v představování zdravotnického personálu při prvním kontaktu se ženou. V roce 2013 klientky nehodnotily příliš kladně podporu a podávání informací o kojení, ale porodnici chválily za čistotu a úklid na oddělení. 96 % respondentek uvedlo, že personál ověřoval jejich identitu před podáním léku či provedením nějakého zákroku.

Všech pět porodnic má velké rezervy ve třech oblastech, těmi jsou nabídka porodu s epidurální analgezií a představování lékařů a porodních asistentek:

Závěr

Po zveřejnění výsledků z roku 2013 byla zavedena následná opatření, která zlepší kvalitu poskytované péče v porodnicích Pardubického kraje. Management každé nemocnice připravil taková opatření, aby byly napraveny zjištěné slabé stránky. Tato opatření jsou považována za interní informaci daného zařízení, nejsou tedy publikována. Z důvodu úprav v dotazníku oproti prvnímu šetření v roce 2012 se bude efekt následných opatření hodnotit až v následujícím období.

V porodnici A byly loňské výsledky téměř srovnatelné s předchozím hodnoceným obdobím. Klientky identifikovaly stejné slabé stránky. Aktuální výsledky dokazují, že se zlepšila četnost představování personálu při prvním kontaktu s klientkami. V porodnici B jsou klientky stále nejvíce spokojeny s péčí porodních asistentek na porodním sále a porodnici chválí za lidský přístup personálu. Porodnice C se zapojila do společného projektu později, a proto jsou aktuální výsledky prvním výstupem, na základě kterých se navrhnou následná opatření. Porodnici D hodnotily klientky velmi kladně po všech stránkách i přes velmi přísná kritéria (90 % odpovědí ano a spíše ano). Těsně pod 90 % spokojenosti získala tato porodnice pouze v otázce ohledně nabízení epidurální analgezie. Stále viditelné rezervy v představování personálu klientkám jsou v porodnici E.

Z uvedených výsledků vyplývá, že je stále potřebné v jednotlivých nemocnicích Pardubického kraje detekovat a zároveň následně řešit nejpalčivější problémy, které se opakovaně objevují v hodnocení klientek porodnic. V tuto chvíli připravují nemocnice Pardubického kraje cílená adekvátní opatření, která napomohou k vyřešení výše uvedených problémů.

Bc. Lucie Posavádová, Bc. Kateřina Gabrielová, Mgr. Markéta Moravcová, Katedra porodní asistence a zdravotně sociální práce, Fakulta zdravotnických studií Univerzity Pardubice

O autorkách

Bc. Lucie Posavádová – studentka magisterského navazujícího studijního oboru Perioperační péče v gynekologii a porodnictví, Katedra porodní asistence a zdravotně sociální práce, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
2004–2008: Gymnázium Strakonice – obor Všeobecné gymnázium; 2009–2012: Bc. studium, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích – obor Porodní asistentka; od 2012: Mgr. studium, FZS, Univerzita Pardubice – obor Perioperační péče v gynekologii a porodnictví; 2010: pracovní stáž na gynekologicko-porodnickém oddělení L-PKS v Kemi, Finsko

Bc. Kateřina Gabrielová – studentka magisterského navazujícího studijního oboru Perioperační péče v gynekologii a porodnictví, Katedra porodní asistence a zdravotně sociální práce, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
2005–2009: Střední škola podnikatelská a Vyšší odborná škola, s. r. o. – obor Cestovní ruch; 2009–2012: Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. – obor Porodní asistentka; od 2012: Mgr. studium, FZS, Univerzita Pardubice – obor Perioperační péče v gynekologii a porodnictví

Mgr. Markéta Moravcová – vedoucí katedry, Katedra porodní asistence a zdravotně sociální práce, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice
1992–1994: SZŠ Pardubice, pomaturitní studium – obor Porodní asistentka; 1997–1998: IDVPZ Brno, PSS – obor porodní asistentka v úseku práce ošetřovatelská péče v patologických stavech gynekologie a porodnictví; 1997–2003: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého – obor Učitelství sociálních a zdravotních předmětů pro střední odborné školy; 2005: Ph.D. studium, LF UK v Hradci Králové – obor Hygiena, preventivní lékařství a epidemiologie; 1994–2005: Krajská nemocnice Pardubice, Porodnicko-gynekologické oddělení – porodní asistentka; 1993–1999: Krajská nemocnice Pardubice, Porodnicko-gynekologické oddělení – odborné vedení psychoprofylaktické přípravy těhotných; 2003–2004: Ústav zdravotnických studií Univerzity Pardubice, odborné vedení studentek během odborné praxe; 10/2004–1/2005: Ústav zdravotnických studií Univerzity Pardubice – asistentka; 2/2005–12/2006: Fakulta zdravotnických studií Univerzity Pardubice – asistentka; od 4/2007: Katedra porodní asistence a zdravotně sociální práce – vedoucí katedry

Recenzovaly

Ing. Iva Brabcová, Ph.D. – odborná asistentka, Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, ZSF, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Soňa Bocková – LF OU v Ostravě

 
  • tisk
  • předplatit si