Zpět na přehled aktualit

Názory & Volný čas

Do června 15 kilo dolů aneb Jak je to skutečně s dietami

Datum: 17. 4. 2018
Do června 15 kilo dolů aneb Jak je to skutečně s dietami
  • Cvičit není pro hubnutí podmínkou, všechno je v jídle.
  • Není důležité, jak často jíte, ale co jíte.
  • Neexistují žádné přípravky, po nichž zhubnete.

 

S teplými dny přibývá nejrůznějších nových metod a přípravků na hubnutí. Všechny podle jejich výrobců, distributorů a recenzí těch, kdo je zkusili, fungují. Jak moc zaručená však tato tvrzení jsou? „Vůbec,“ shrnuje jedním slovem přední česká obezitoložka MUDr. Taťána Staňková z Centra pro poruchy metabolismu a výživy při Poliklinice na Národní v Praze. Několik kil, která jste přibrali v zimě, shodíte do června většinou snadno, stačí jen upravit životosprávu. Ale zbavit se do června 15 kil – navíc bez pomoci specialisty – je podle lékařky holý nesmysl či hazard s vlastním zdravím.

„Pokud potřebujete zhubnout dvě nebo tři kila do letních šatů, je úplně jedno, jestli budete pár dní pít jen vodu s citronem jako Beyoncé nebo zvolíte nějaký jiný dietní hit současnosti. Chcete-li ale sundat patnáct kilo nebo více, riskujete. V mládí možná ještě takovou nevyváženou dietu ustojíte, ale s nějakou nemocí a přibývajícími lety už nikoli,“ upozorňuje MUDr. Taťána Staňková.

Na vyzkoušené produkty neidentifikovatelných klinik nevěřte

Diety podle krevních skupin či na základě typologie člověka, osmihodinová dieta, zásada jíst jen do sedmnácti hodin, různé svaté grály, chilli papričky a populární kapky všeho druhu – nic z toho není absolutním receptem na hubnutí. „Některé diety možná pomohou k tomu, abyste nejedli od rána do večera nebo vás přinutí omezit množství přijímané potravy. To jde ale i jinak a lépe,“ říká obezitoložka a pokračuje: „Pokud se někde dočtete, že produkt vyzkoušeli američtí lékaři, jeho účinky ověřili vědci z celého světa či obsahuje látky, které prokazatelně spalují tuk v těle, jděte od toho pryč,“ doporučuje MUDr. Staňková a dodává: „Když se na tyto přípravky podíváte pořádně, zjistíte, že jde většinou o látky, které jsou běžně dostupné v lékárně a samostatně vás vyjdou mnohem levněji. Navíc většina z nich nemá na redukci váhy žádný vliv.“ O tom, že všechno není zcela v pořádku, svědčí podle lékařky i pozitivní hodnocení pod internetovými nabídkami, k němuž už nelze připojit žádný komentář. 

Tak například vliv karnitinu a L-karnitinu na redukci váhy nebyl nikdy prokázán. (L-karnitin je navíc stabilní látka, která těžko podléhá rozkladu a v těle jí máme spíše nadbytek.)  Kyselina hydroxycitronová – extrakt z rostliny Garcinia cambodgia – bývá doporučována kvůli potlačení hladu při redukční dietě. Žádná studie však tento účinek nikdy neprokázala. Také jablečný ocet by měl omezit pocit hladu. Obsahuje sice jablečnou vlákninu – pektin, ovšem v doporučené denní dávce je pektinu tak málo, že nemůže nic ovlivnit. Jablečný ocet sám by však ve větším množství zvýšil kyselost žaludku, a tím by došlo přesně k opačnému efektu – chuť k jídlu by podpořil. Ani v případě bromelainu, směsi proteolytických enzymů z plodu ananasu, nepochodíte. Podle doktorky Staňkové neexistuje jediný náznak v jakékoli studii, že by byl bromelain účinný na snižování tělesné hmotnosti či ovlivnění hladu. Neštěpí totiž tuky, ale bílkoviny. Výsledky působení konjugované kyseliny linolové (CLA) jsou značně rozporné a je třeba počkat na další bádání.

Ráno sacharidy, večer bílkoviny a hlavně cvičit

Ani toto léta propagované pravidlo podle doktorky Staňkové neplatí. „Je to úplně jedno, kdy co jíte,“ říká, „my do toho našim pacientům vůbec nemluvíme. Ať si jedí, jak jim to organizačně vyhovuje – pětkrát denně nebo třeba jen jednou. Důležité je jen to, aby se příjem rovnal výdeji pro udržení váhy a příjem byl menší než výdej v případě hubnutí. Jakákoli omezení a pravidla vedou jen k tomu, že to lidi nakonec nevydrží. A co se týká pohybu: u nás v centru pacienty cvičit nenutíme. Lidé jsou unavení, protože jsou do večera v práci, nebo jsou nemocní a často i limitovaní váhou, kvůli které k nám přišli. Mezi našimi pacienty je tedy spíše výjimkou, když někdo cvičí.“

Podle čeho si tedy vybrat tu nejvhodnější redukční dietu?

Měla by mít:

  • co nejvíce vlákniny,
  • co nejvíce bílkovin,
  • co nejméně sacharidů,
  • co nejméně energie.

„Zároveň by měla vyrovnat všechny doporučené denní dávky vitaminů, minerálů a stopových prvků,“ konstatuje MUDr. Taťána Staňková. 

Není vláknina jako vláknina, ne každá se pro hubnutí hodí

Nestačí přijít do lékárny a koupit si prostě nějakou vlákninu. Klidně se totiž může stát, že dostanete nerozpustnou. Ta urychluje střevní činnost a pěkně vás „vyčistí“. V trávicím ústrojí však nezvětšuje svůj objem a na hubnutí žádný vliv nemá. Naopak – může dokonce podpořit hlad. V potravinových doplňcích ji většinou najdete pod označením lignin a celulóza.

Vhodná je tedy jedině rozpustná vláknina, podle doktorky Staňkové byste ji však měli zásadně míchat s vodou, nikoli s mlékem. Ušetříte tak 100 kcal na 1 porci. V potravinových doplňcích ji najdete jako glukomanan, galaktomanan, kyselinu alginovou, inulin či psyllium. „Ideální volbou je vzhledem k potřebě nízkého dávkování (jen 3−4 gramy denně), vysoké viskozitě a stabilitě vlákniny glukomanan,“ tvrdí obezitoložka. V případě redukce váhy doporučuje vlákninu užívat 15 až 30 minut před hlavním jídlem a zapít ji alespoň 2 dcl vody.

 

Ilustrační foto, zdroj: Navodyanapady

 

 
  • tisk
  • předplatit si