Florence podporuje  
Zpět na přehled aktualit

Názory & Volný čas

Komunikace se zaměstnanci – pilíř úspěchu, 2. díl

Datum: 6. 6. 2016
Komunikace se zaměstnanci – pilíř úspěchu, 2. díl

V první části tohoto dvojdílného článku jsme si ukázali, jak lze v pracovním kolektivu najít lidi, kteří se stanou „hlásnými troubami“ dobrých zpráv. V této druhé a závěrečné části se vám pokusím popsat, jak zaměstnance přesvědčit a motivovat, aby pozitivní šeptandu rozjeli. A aby to dělali dobrovolně, vytrvale a s radostí. Šířit pozitivní mínění o jejich práci nelze vlastním zaměstnancům nařídit ani je k tomu donutit. V případě takového přístupu by byl efekt naprosto opačný. Jenom místo šířeni informace o tom, že „šéf je idiot“ by se šířilo, že „šéf je idiot, který nás nutí mluvit o sobě a své práci hezky“. Takže jak na to, aby se z vašich zaměstnanců staly i vynikající a úspěšně nástroje vašeho marketingu?

Kromě takových základních věci, jako je obyčejná lidská slušnost a vstřícnost vůči lidem, jež by měly být v každém pracovním kolektivu běžné i bez myšlenky na pozitivní word of mouth (neboli šeptandu), je důležité se zaměstnanci o vaší práci mluvit. Klíčové je, aby zaměstnanci, a to skutečně všichni od manažerů všech pozic až po vrátné a uklízečky, věděli o všem, co se v práci děje, kdo přišel jako nový, kdo odchází a proč, jaké obchody se podařily, které méně, nebo komu se něco opravdu povedlo.

 

Do vlastního hnízda nikdo kálet nebude

Proč o tom všem udržovat kolektivní povědomí? Protože tím zabráníte šíření různých poplašných zpráv, ale hlavně můžete zaměstnance nakazit dobrými zprávami o jejich práci a výsledcích této práce, které pak budou zaručeně šířit dál. Taková pozitivní šeptanda je přesně to, co chcete, aby se o vás šířilo světem. Lidé si pak při rozhodováni o návštěvě zdravotnického zařízení řeknou, že nejlepší je zrovna to vaše. Jenže tohle všechno musíte nejdřív svým zaměstnancům říct a podrobně vysvětlit, a ne je ignorovat jako obtížný hmyz, který chce stále jenom přidat.

Aby zaměstnanci neměli pocit, že jim říkáte jenom dobré zprávy, které třeba nejsou pravdivé, musí mít za všech okolnosti pocit, že s nimi jednáte na rovinu. Říkejte jim tedy i špatné a neutrální zprávy, protože pak těm důležitým dobrým zprávám dodáte tu správnou důvěryhodnost. Ovšem to nejlepší, co skutečně můžete udělat, je dát zaměstnancům pocit, že jsou důležitým pilířem celé organizace a svého pracovního kolektivu. Jak toho docílit? Jednoduše. Stačí, když v nich rozvinete pocit, že mohou ovlivnit zásadní rozhodnutí celé organizace. Nebojte se s nimi konzultovat důležité kroky ovlivňující její budoucnost. Jednak vás i sebehloupější nápad může nakonec přivést k zajímavé a inovativní myšlence a jednak budou mít vaši podřízeni pocit, že jsou důležitou součásti týmu. Ale co je ze všeho zcela nejdůležitější – zaměstnanci přijmou práci skutečně za svou. To je zcela nejvíc, čeho můžete u zaměstnanců dosáhnout, protože to, co berou jako své vlastní, vždy háji, propagují a hlavně nepomlouvají.

 

Co takhle oběd?

Další poměrně úspěšnou cestou je dávat zaměstnancům pocit, že se o ně zajímáte. Není nic jednoduššího, než se jich občas zeptat, jak se jim daří, co je trápí a co by chtěli změnit na svém oddělení. Možná si říkáte, že jsou to všechno jenom hloupé banality, ale jejich podceňovaní se už mnoha ředitelům, manažerům a šéfům vymstilo. Vyšetřete si třeba sem tam čas a pozvěte jednou za rok každého zaměstnance na oběd, tedy je-li to vzhledem k počtu vašich zaměstnanců možné. Nic lidem tolik nezvedne náladu jako tahle na první pohled možná banální věc. Něco takového je totiž dost často lepší než prémie nebo jiné zaměstnanecké benefity, které vás stoji spoustu peněz. Jeden oběd s majitelem nebo šéfem je pro zaměstnance dost často lepši motivaci než desetitisícová prémie.

Loajalita zaměstnanců provázena hlásáním dobrých zpráv o vaši organizaci není samozřejmost. Loajalita je něčím, co se musí budovat. Navíc přece nemůžete chtít po zaměstnancích, aby byli loajální, když se řídíte heslem „mlč a pracuj“. Komunikujte se svými zaměstnanci, dávejte jim pocit, že jsou platnou součástí týmu, protože jednou můžete zjistit, že vaše zařízení má vynikající pověst jenom díky tomu, že lidé, kteří v něm pracují, šíři jeho dobré jméno, které si třeba ani nezaslouží. Nepodceňujte zaměstnance. Mohou pro vás být účinnou a nezničitelnou zbrani, stejně tak ovšem i dýkou, která se vám může kdykoli neočekávaně zabodnout do zad.

 


Text: Jan Kříž

 
  • tisk
  • předplatit si