Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 9 / 2010

Práce ortoptisty v praxi

Datum: 5. 9. 2010
Autor: Gabriela Grellová, Barbora Teichmannová

Souhrn: Ortoptista se podílí na vyšetření a léčení strabismu a tupozrakosti. Své uplatnění najde v očních ambulancích a odděleních, v ortoptických cvičebnách, speciálních mateřských školách a stacionářích.

Klíčová slova: tupozrakost - šilhání - ortopticko-pleoptická léčba.

The work of an ortoptist in practice

Summary: Ortoptist shares in the examination and treatment of strabism and amblyopia. He/she finds his/her place in the ophtalmological wards and outpatients departments, in the ortoptical training rooms, in specialized kindergartens and stationaries.

Keywords: amblyopia - squint - ortoptice-pleoptical treatment.

Úvod

Slovo ortoptika (angl. orthoptics) pochází z řeckých slov ortho (pří­mo) a optikas (vidění). V medicí­ně je spojováno s léčbou šilhavosti. Ortoptista je zdravotnický pracov­ník nelékařských oborů s vyšší kva­lifikací, který po dosažení příslušné praxe poskytuje klientům specific­kou strabologicko-ortoptickou pé­či. Klienti jsou většinou děti v před­školním věku, u kterých se zrak teprve vyvíjí, a proto je včasná dia­gnostika refrakčních vad a případné tupozrakosti či šilhání důležitá. Dů­ležité ovšem je nepropást dobu, kdy lze problém řešit. Na základě urče­ní diagnózy lékař rodiče informuje o druhu vady, způsobu a pravděpodobné úspěšnosti léčby.

Předpokladem úspěšné léčby je úzká spolupráce ortoptisty, očního lékaře, pediatra a rodičů. Strabismus (šilhání) je porucha zrakové funk­ce, která se navenek projevuje aty­pickým postavením očí, kdy osy očí nejsou paralelní. Amblyopie (tupozrakost) je snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku, vzácně mů­že být amblyopie i oboustranná. Aby se mohlo rozvinout prostorové vidě­ní, mozek musí přijímat stejné obra­zy z obou očí zároveň.

Ortoptista má ve svém oboru širo­kou škálu uplatnění. Pracuje zcela sa­mostatně a úzce spolupracuje se strabologem - oftalmologem.

Oční ambulance

Ambulantní péče je základní diagnosticko-terapeutickou péčí. Na zá­kladě určení diagnózy jsou rodiče informováni o druhu refrakční vady a způsobu léčby.

Ortoptista na oční ambulanci by se měl seznámit s dokumentací malého pacienta a provést podrobné ortoptické vyšetření - anamnézu, vyšetření zrakové ostrosti a refrakce, vyšetření postavení očí a jejich motility, měření velikosti objektiv­ní a subjektivní úchylky šilhání, vy­šetření jednoduchého binokulární­ho vidění, vyšetření stereopse, korespondence sítnic apod. Musí umět připravit nástroje i přístroje na ambulantní vyšetření a zákroky a asis­tovat u nich.

Ambulantní cvičení: U méně vý­razných strabismů a středních druhů amblyopií je navržen cyklus ambulantních pleoptických či ortoptických cvičení, kdy dítě pravidelně dochá­zí a formou hry cvičí na speciálních ortoptických přístrojích.

Samozřejmou součásti práce ortoptisty je spolupráce s rodiči a osvěto­vá činnost.

Lůžkové oční oddělení

Důvodem hospitalizace jsou většinou těžké amblyopie a strabismy, u kterých je indikován operační zákrok. Výhoda lůžkové péče spočívá v komplexnosti a intenzitě léčebného procesu.

Ortoptisté na oddělení zajišťují základní léčebnou a ošetřovatelskou péči. Spolupráce s rodinou hospitalizovaného dítěte je velice důležitá. Zá­kladní znalost rodinného prostředí, školních i mimoškolních aktivit a ji­ných informací souvisejících s léč­bou, získává ortoptista nejen od ro­dičů, ale i obvodních lékařů, lékařů specialistů a učitelů. Tyto informace sestra souhrnně zpracovává v sester­ské dokumentaci. Podle sesterského posouzení a ošetřovatelské diagnózy stanovuje ošetřovatelský plán a po­stupně ho realizuje. Důležité je ma­lým pacientům co nejvíce zpříjemnit pobyt a vhodným naplněním volného času se přizpůsobit jejich handicapu.

Nedílnou součástí léčby někte­rých forem strabismu je operační zá­krok. Vlastní operaci předchází předoperační příprava pacienta. Ta má snížit na minimum riziko operace, zmírnit nepříjemné vnímání pooperačního období a zabránit nežádou­cím pooperačním komplikacím.

Neoddělitelnou složkou správné předoperační přípravy u všech pa­cientů je psychická příprava za účelem získání důvěry dítěte a jeho spo­lupráce.

Všem operovaným pacientům jsou monitorovány vitální funkce, boles­tivé reakce, neklid a jiné. Zvýšenou pozornost věnujeme rizikovým pa­cientům. Vždy je třeba respektovat in­dividualitu dítěte a podpůrnými psy­chologickými prostředky mu pomo­ci překlenout tuto nepříjemnou dobu. Ortoptisté mají svou skupinu dětí, se kterou po celou dobu hospitalizace pracují. Postupně si volají 1-2 děti do své pracovny vybavené všemi potřeb­nými přístroji a pomůckami. Zde s pa­cienty provádějí individuální pleoptic-ko-ortoptické cvičení na základě dia­gnózy a terapeutické indikace lékaře.

Speciální mateřská škola

Pokud jde o dítě předškolního věku, dává se přednost možnosti docház­ky do očních mateřských škol. Výho­dou očních tříd je minimální počet dětí, celodenní péče učitelek specia­listek a jejich spolupráce s ortoptisty, kteří dávají potřebné instrukce tý­kající se pleoptické práce s dítětem ve třídě. Dítě tak má zajištěnu celoden­ní pleoptiku, a pokud zrovna necvičí u ortoptisty, pracuje ve třídě na pleoptickém cvičení s učitelkou nebo má pleoptiku pohybovou.

Dítě se naučí pravidelně nosit brý­le, okluze i prizmata. Tím, že brýle mají všechny děti, dojde k odstranění psychických zábran. (Více o téma­tu viz Florence č. 2/2010, str. 32.)

Stacionář

Jesle a stacionář pro děti s očními va­dami jsou zdravotnická zařízení zaměřená na léčení tupozrakosti a šil­hání u dětí předškolního a školního věku.

Děti jsou sem přijímány na zákla­dě doporučení očního lékaře.

Závěr

Centrum pro děti s vadami zraku Oč­ní kliniky FN Ostrava poskytuje kom­plexní péči o klienty se zrakovými va­dami všech věkových skupin z Morav­skoslezského kraje i dalších regionů celé ČR. Co se týče efektu u zrakově postižených dětí, je pleopticko-ortoptické cvičení ve všech případech velmi přínosné.

Záruku kvalitně poskytnuté ošet­řovatelské péče vidíme v realizaci ošetřovatelského procesu vycházejícího z potřeb dětí, v dobré spolupráci sehraného kolektivu, kvalitní komu­nikaci a zohledňování práv hospitali­zovaných dětí.

Gabriela Grellová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava

Barbora Teichmannová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava

Literatura:

1.Hromádková L. Šilhání. Brno: IDVP, 1995.

2. Anton M. Refrakční vady a jejich vyšet­řovací metody. Brno: IDVP, 1993.

3. Autrata R, Vančurová J. Nauka o zraku. Brno: IDVP, 2002.

Fota Barbora Teichmannová

Recenzovaly:

Prof. MUDr. Dagmar Dotřelová, CSc., přednostka Oční kliniky dětí a dospělých UK 2. LF a FN Motol, Praha

MUDr. Šárka Šajtarová, Oční ambulance Rožnov

 
  • tisk
  • předplatit si