
Číslo 2 / 2025
20 let vzdělávání zdravotnických pracovníků na UTB ve Zlíně – cesta ke kvalitní péči
20 let vzdělávání zdravotnických pracovníků: vývoj, výzvy a perspektivy
Vzdělávání zdravotnických pracovníků je klíčovým pilířem pro zajištění kvalitní, bezpečné a efektivní zdravotní péče. V posledních 20 letech došlo k významným změnám nejen v metodách výuky, ale i v samotném obsahu vzdělávacích programů. Technologický pokrok, nové vědecké poznatky a rostoucí požadavky na multidisciplinární spolupráci si vyžádaly neustálé inovace ve vzdělávacím procesu.
Historický vývoj a milníky
Již 20 let se věnujeme vzdělávání zdravotnických pracovníků s cílem zajistit kvalitní a profesionální péči pro pacienty. Během této doby jsme proškolili stovky odborníků, kteří dnes poskytují špičkovou péči v různých oblastech.
Dvacetiletá historie vzdělávání zdravotnických pracovníků je příběhem neustálého přizpůsobování se dynamickému prostředí zdravotnictví. Na počátku nového tisíciletí byla výuka zaměřena především na teoretické znalosti a tradiční formy praktického výcviku. Postupně se však začaly uplatňovat moderní metody výuky, jako je simulace, e-learning či problem-based learning (PBL).
První studijní program Ošetřovatelství se dvěma studijními obory Všeobecná sestra a Porodní asistentka byl akreditovaný jako společný studijní program Vyšší zdravotnické školy a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB). Od roku 2009 se realizují studijní obory samostatně na UTB.
Výuka prvních 30 studentů v každém studijním oboru byla zahájena 1. 11. 2004 na Ústavu zdravotnických studií, který za tímto účelem vznikl k 1. 10. 2004 na Univerzitním institutu, součásti UTB ve Zlíně. Univerzitní institut byl zřízen k 1. 9. 2003 na základě usnesení Akademického senátu UTB ve Zlíně. Univerzitní institut (ředitelka Ing. Jitka Chudarová) měl právní postavení vysokoškolského ústavu a měl dvě základní části – Inovační centrum a Centrum humanitních studií (ředitel prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc). Ústav zdravotnických studií byl součástí Centra humanitních studií. Po vzniku Fakulty humanitních studií (k 1. 1. 2007) se ústav stal její součástí.
Od roku 2009 mohou studenti využívat Centrum pro praktickou výuku zdravotnických oborů a výzkum ve zdravotnictví (U14). Zprovoznění centra přímo v areálu Krajské nemocnice T. Bati, a. s. ve Zlíně znamená nejen zkvalitnění a zefektivnění výuky, ale vede také k širší spolupráci s odborníky z praxe. Nachází se zde seminární místnost, praktické učebny, ale především šatny a zázemí pro studenty, kteří plní praxi v nemocnici. V roce 2023 prošly učebny v budově U14 rekonstrukcí, aby prostory co nejvíce vyhovovaly novým trendům výuky a také aby byly splněny bezpečnostní podmínky.
K 1. 10. 2004 vznikl Ústav zdravotnických studií
Ředitelé:
- doc. MUDr. Zbyněk Kalita, CSc., od 1. 10. 2004 do 31. 12. 2006
- MUDr. František Grossmann, CSc., od 22. 1. 2007 do 31. 3. 2008
- Mgr. Helena Fremlová, od 1. 4. 2008 do 31. 8. 2009
K 1. 1. 2009 vznikl Institut zdravotnických studií (IZS)
Ředitelé:
- doc. MUDr. Jaroslav Slaný, CSc., od 1. 1. 2009 do 31. 8. 2009
- doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D., od 1. 9. 2009 do 31. 8. 2012
- Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D., od 1. 9. 2012 do 31. 8. 2013
Na Institutu zdravotnických studií vznikly od 1. 9. 2009 tyto ústavy:
Ústav ošetřovatelství
Ředitelé:
- Mgr. Jitka Laholová, od 1. 9. 2009 do 31. 8. 2010
- Mgr. Anna Krátká, Ph.D., od 1. 9. 2010 do 31. 8. 2013
Ústav porodní asistence
Ředitelé:
- Mgr. Helena Fremlová, od 1. 9. 2009 do 31. 8. 2010 (pověřena řízením)
- Mgr. Ludmila Reslerová, Ph.D., od 1. 9. 2010 do 31. 8. 2013
Ústav aplikovaných společenských věd
Ředitelka:
- doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D., od 1. 9. 2010 do 31. 8. 2013
K 1. 9. 2013 vznikl Ústav zdravotnických věd (ÚZV) sloučením Ústavu ošetřovatelství, Ústavu porodní asistence a Ústavu aplikovaných společenských věd. Institut zdravotnických studií zanikl.
Ředitelé:
- Mgr. Zlatica Dorková, Ph.D., od 1. 9. 2013 do 31. 8. 2018
- Mgr. Jana Doleželová, od 1. 9. 2018 do 31. 1. 2019 (pověřená řízením ÚZV)
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D., od 1. 2. 2019 do 29. 10. 2019
- PhDr. Ivana Olecká, Ph.D., od 30. 10. 2019 do 31. 10. 2019
- PhDr. Pavla Kudlová, Ph.D., od 1. 11. 2019 do 31. 5. 2023
- Mgr. Věra Vránová, Ph.D., od 1. 6. 2023 do 31. 5. 2024 (pověřená řízením ÚZV)
- Mgr. Věra Vránová, Ph.D., od 1. 6. 2024 dosud (jmenovaná ředitelka)

Získané akreditace:
- 2004/2005: Studijní program Ošetřovatelství s obory Všeobecná sestra a Porodní asistentka, prezenční forma studia (3letý, bakalářský). Při reakreditaci byl studijní program Ošetřovatelství rozdělený na Ošetřovatelství a Porodní asistence, samostatně akreditovala Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně (již bez participace SZŠ a VOŠZ Zlín).
- 2008/2009: Studijní program Ošetřovatelství (od roku 2017 Všeobecné ošetřovatelství), obory Všeobecná sestra a Porodní asistence, obor Porodní asistentka, kombinovaná forma studia (3letý, bakalářský).
- 2011/2012: Studijní program Zdravotně sociální péče, obor Zdravotně sociální pracovník, prezenční a kombinovaná forma studia (3letý, bakalářský).
- 2024/2025: Studijní program Zdravotnické záchranářství (3letý, bakalářský).
- 2024/2025: Studijní program Domácí péče a hospicová péče (2letý, navazující magisterský).
Naše vzdělávací programy reagují na nejnovější trendy a potřeby zdravotnictví. Zaměřujeme se nejen na odborné znalosti, ale také na praktické dovednosti, etiku a inovace v péči o pacienty. Spolupracujeme s předními odborníky a institucemi, abychom zajistili nejvyšší úroveň vzdělávání. Do popředí se dostala nejen odbornost jednotlivých oborů, ale je kladen také důraz na měkké dovednosti, jako je komunikace s pacientem, týmová spolupráce a etické aspekty medicíny.
Současné výzvy ve vzdělávání zdravotnických pracovníků
Zdravotnictví čelí stále složitějším výzvám – stárnutí populace, rostoucí počty pacientů s chronickými onemocněními, digitalizace a tlak na efektivitu péče. Tyto faktory mají přímý dopad i na obsah vzdělávání zdravotnických pracovníků.
Mezi hlavní výzvy patří:
- Integrace nových technologií: Telemedicína, umělá inteligence a robotika se stávají běžnou součástí zdravotní péče. Do pregraduálního vzdělávání je nutné zahrnout nejen informace k jejich obsluze, ale i etické a právní aspekty jejich používání.
- Celoživotní vzdělávání: Rychlé změny ve zdravotnických oborech vyžadují kontinuální rozvoj vědomostí a dovedností. Klasické prezenční kurzy jsou doplňovány online vzděláváním a hybridními modely. I zde náš ústav naplňuje svou roli.
- Nedostatek zdravotníků: S rostoucím nedostatkem pracovníků je nutné hledat efektivní způsoby, jak urychlit a zefektivnit jejich odbornou přípravu, aniž by došlo ke snížení kvality výuky. Ústav zdravotnických věd se v následujících letech připravuje na zvýšení kapacity jak v prezenční formě studia, tak i v kombinované.
- Mezioborová spolupráce: Moderní zdravotní péče klade důraz na týmovou práci zdravotnických pracovníků a dalších specialistů. Proto naše vzdělávací programy stále více zahrnují mezioborové workshopy a modelové situace.
Budoucnost vzdělávání ve zdravotnictví
Do budoucna lze očekávat další rozvoj personalizovaného a interaktivního vzdělávání. Simulační centra s virtuální realitou umožňují zdravotnickým pracovníkům trénovat složité zákroky bez ohrožení pacientů, zatímco umělá inteligence pomůže s individualizací výukových plánů.
Důraz bude kladen také na wellbeing zdravotnických pracovníků. Stres a syndrom vyhoření patří mezi časté problémy v jednotlivých oborech. Proto do vzdělávání na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně stále více začleňujeme témata jako duševní hygiena, time management či krizová intervence.
Závěr
Za posledních 20 let prošlo vzdělávání zdravotnických pracovníků na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně významnou transformací. Vývoj směrem k moderním metodám výuky, digitalizaci a mezioborové spolupráci přispěl k vyšší kvalitě péče a lepším výsledkům pro pacienty. Přesto je nutné dále inovovat a adaptovat vzdělávací systémy tak, aby odpovídaly současným i budoucím výzvám zdravotnictví.
Děkujeme všem, kteří se podíleli na této cestě – akademickým pracovníkům, zdravotnickým pracovníkům, partnerům i pacientům. Vaše důvěra a odhodlání posouvat zdravotnictví kupředu jsou pro nás největší motivací do dalších let.
Těšíme se na další společné kroky v oblasti vzdělávání a inovací ve zdravotnictví!
PhDr. Michaela Hofštetrová Knotková
PhDr. Anna Krátká, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd,
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Další články v tomto čísle
- Editorial 2/2025
- Sekce urgentní medicíny a medicíny katastrof
- Jsme hrdinové, víme?
- Ples sester 2025 – Oslava ošetřovatelství na pražském Žofíně
- Léčba nestačí. Musíme řešit příčiny, říká MUDr. Tomáš Peška
- Proces zavedení kardiostimulátoru: cesta pacienta a role ošetřovatelského týmu
- PROMEDICUS DOMÁCÍ PÉČE, PROMEDICUS PFLEGEDIENST
- Ošetřovatelská péče ve Finsku
- Stigma lidí žijících s HIV v Česku trvá, diskriminováni jsou i ve zdravotnictví
- Psychoterapeut, nebo terapeut? Když je v termínech zmatek
