Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 6 / 2023

To by si lidé, a zvláště zdravotníci, dělat neměli…

Datum: 11. 12. 2023
Autor: Mgr. Lenka Klímová, MBA,

Zdravotnické povolání je jedno z nejkrásnějších ale i nejtěžších. Ten, kdo si takové povolání vybere, by měl mít velkou dávku statečnosti, protože se bude dívat do očí bolesti a smrti, ale potřebuje také notnou dávku empatie, aby dokázal pochopit lidi v situacích, které jsou těžké a bolavé. Každý, kdo si zvolí povolání zdravotníka, potřebuje vědět, že na to nebude sám, že bude mít okolo sebe vlídné a ochotné kolegy a kolegyně. To je při práci zdravotnického pracovníka klíčové.

Co ale dělat, když se jedinec rozhodne zapojit do pracovních vztahů zcela nepatřičné osobní či občanskoprávní spory, ba co víc, začne vymýšlet zlé a útočné konstrukce s cílem druhého poškodit, nebo dokonce zničit? Jaké máme možnosti obrany, kdo pomůže a postaví se za nás?

Lékaři se sdružují v profesní komoře, která dbá na dodržování etických zásad při výkonu zdravotnického povolání, a pokud někdo podá stížnost, má komora legislativní nástroje k tomu, aby svého člena potrestala, ale také ochránila, pokud se stížnost ukáže jako neopodstatněná, či dokonce smyšlená.

Nelékařské obory zatím svou profesní komoru nemají, proto je důležité, pokud jsou nelékaři členy profesních organizací, například České asociace sester (ČAS) – mají tak možnost se obrátit na Disciplinární komise (DK). ČAS má skvěle fungující DK v čele s paní předsedkyní Ing. Andreou Mašínovou, Ph.D., DBA, LL.M., která zcela bez nároku na jakékoli ocenění řeší na vysoké znalostní a komunikační úrovni všechny stížnosti a připomínky, které ČAS obdrží, bez ohledu na to, zda jsou to lidé z řad veřejnosti, zdravotníci nebo členky a členové ČAS. Vždy se snaží dát fundovanou radu, jak postupovat.

Před několika týdny však řešila stížnost z pera zdravotnice na jiného zdravotníka. Tato stížnost nás všechny velmi překvapila – svým obsahem a obviněním byla velmi vážná, popisovala, jak zdravotník závažným způsobem porušuje povinnou mlčenlivost, chová se agresivně, napadá slovně pacienty, sděluje před ostatními lidmi jejich velmi závažné zdravotní diagnózy a empatie a etika mu nic neříkají. DK se začala pečlivě celou záležitostí zabývat a rozkrytí celé situace bylo velmi překvapivé. Stěžovatelka u lékařky ani zdravotníka, jehož se stížnost týkala, nikdy ošetřena nebyla a stejně tak ani nebyl ošetřen nikdo z její rodiny a osob blízkých. Naopak se jedná o mimořádně slušného člověka, který se stal terčem útoku této stěžovatelky, agresivní sousedky, jež smyšlenou stížností chtěla vyřešit občanské spory. Jejím cílem bylo daného nelékařského zdravotnického pracovníka zcela zdiskreditovat.

Jak amorální může být zdravotník, bez soucitu profesního i lidského, ke svým kolegům v honbě za majetkem a jak asi vypadá jeho práce a přístup k lidem, to si raději ani nepředstavujme.

Děkujeme tedy DK ČAS a paní předsedkyni, která rozkryla celou situaci a odrazila tento útok proti slušnému člověku. Ochránila zdravotníka – člena ČAS, postavila se za něj a stěžovatelce doporučila řešit její osobní zájmy jiným způsobem.

Co říci na závěr? Totéž, co na začátku: „To bychom si my, lidé a zdravotníci zvláště, dělat neměli.“ Denně vidíme tolik bolesti a boje o zdraví, že vytvářet zlo a útočit na slušné lidi je nekorektní, špatné a je potřeba to jasně pojmenovat a nepustit do slušného světa, v nějž stále věříme a doufáme, protože slušnost a empatie by do zdravotnictví rozhodně měly patřit.

 

Mgr. Lenka Klímová, MBA
Kancelář ČAS

 
  • tisk
  • předplatit si