Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 5 / 2009

Co MF Dnes z rozhovoru neuvedla

Datum: 4. 5. 2009
Autor: Mgr. Dana Jurásková, Ph.D., MBA

V úterý 7. 4. 2009 se na mě obrátila redaktorka Petrášová z MF Dnes s dotazem, co říkám na to, že sestry v testu provedeném jejich deníkem byly na pacienty méně příjemné než lékaři. Vzhledem k tomu, že v článku s mojí odpovědí, který MF Dnes den poté uveřejnila, nezaznělo vše podstatné, co bylo řečeno, a navíc v něm byly uvedeny nepřesné informace, považuji za nutné se k celé věci podrobněji vyjádřit.

Test MF DNES byl spíše jen malou orientační sondou, bez všeobecné vypovídající hodnoty. Přesto nemám v úmyslu zpochybňovat jeho zjištění. Je však poctivé říci, že pokud se týká profesionálního chování sester vůči pacientům, se situace obecně ve zdravotnických zařízeních zlepšuje. Podstatné je, že na chování personálu zdravotnických zařízení, tedy i sester, má vliv mnoho faktorů.

1. Nedostatek sester vede k jejich přetížení, a tím také k nižší toleranci konfliktních a zatěžujících situací.

2. Sestry jsou v ambulantních provozech prvními zdravotníky, se kterými se pacienti setkávají. Jsou tedy i prvním komunikačním nárazníkem.

3. Pacienti jsou vůči sestrám často verbálně agresivní, jejich chování se mění s příchodem lékaře.

4. Sestry často nemají při jednání s pacienty dobrý vzor ve svém kolegovi- lékaři.

5. Sestry jsou vystaveny konfliktům s pacienty při dlouhém čekání v ambulancích.

6. Sestry tráví s pacienty i s jejich příbuznými drtivou většinu svého pracovního času.

7. Sestry vykonávají až 70 % všech činností v péči o pacienty.

8. Sestry jsou v rámci své odborné přípravy velmi dobře připraveny pro komunikaci s pacienty.

9. Během své profesionální kariéry věnují sestry daleko více času tréninku komunikačních technik v konfliktních situacích než ostatní zdravotníci.

10. Sestry absolvují semináře s cílem ochránit se před syndromem vyhoření. To je také cílem většiny zdravotnických zařízení.

Je proto třeba:

1. Oceňovat práci sester nejen finančně, ale také společensky.

2. Jít zaměstnancům i sestrám samotným příkladem.

3. Komunikovat s nimi a zajímat se o jejich stesky.

4. Osvobodit je od práce, která jim nenáleží, doplnit pomocný a administrativní personál.

5. Soustavně budovat kulturu organizace.

Jsem přesvědčena, že v drtivé většině zdravotnických zařízení se daří komunikaci pacient – zdravotník trvale zlepšovat. Moc mě proto mrzí vyznění článku v MF DNES, včetně jeho interpretace opatření realizovaných ve VFN. Velmi si vážím toho, jak se nefinanční motivace a kultura této organizace odráží v chování jejích zaměstnanců.

Mgr. Dana Jurásková, Ph.D., MBA, prezidentka ČAS a ředitelka VFN

 
  • tisk
  • předplatit si