Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 12 / 2011

Dezinfekce, sterilizace. Posilování compliance hygienické dezinfekce rukou ve zdravotnickém zařízení

Datum: 5. 12. 2011
Autor: Bc. Markéta Nemšovská

Termín compliance pro nás znamená vyhovět zákonným požadavkům, dosáhnout souladu s předpisy a normami, spolupracovat, souhlasit, přesně provádět všechny úkony, jež jsou s hygienou rukou spojeny.

Hygiena rukou je výzvou pro každé zdravotnické zařízení a ošetřovatelskou i léčebnou péči. A tak i pro nás. Získání compliance zdravotnických zaměstnanců v procesu hygieny rukou je jedním ze strategických cílů managementu našeho zdravotnického zařízení. Právě pro prosazování této strategie, její udržení a další rozvoj je získání pochopení, souhlasu, spolupráce a dodržování postupů klíčem, který nám otevírá vstup k dalšímu rozvoji prevence nozokomiálních nákaz v zařízení. Je podstatné správně nastavit program prosazování správné praxe hygieny rukou. Jak na to?

Technicko-materiální podpora programu

Hygiena a dezinfekce rukou musí být prováděna přímo v místě poskytované péče, proto je nutná dostupnost prostředků na mytí a dezinfekci rukou. Technicko-materiální podpora zahrnuje dostatek umyvadel, tekoucí vodu, aplikátory dezinfekce, aplikátory tekutého mýdla, savé jednorázové ručníky na jedno použití, odpadkové koše na použité ručníky, bezproblémový přísun všech mycích a dezinfekčních prostředků. Důležitá je jejich kvalita na základě přiměřených rozpočtových zdrojů pro nákladová střediska. Všechny produkty by měly být dostupné v blízkosti pacienta a v dosahu zdravotníka. Rovněž je důležitá dostupnost dezinfekce v čekárnách, společných prostorech, a to jak pro zaměstnance, tak i pro veřejnost. Nesmíme opomenout, aby bylo vše řádně označeno a aby byl dostupný návod použití a postup hygienické dezinfekce rukou (HDR). Velice důležitá je i podpora legislativní a na jejím podkladě tvorba vnitřních norem a předpisů, které jsou jednotlivcům a zaměstnancům bližší než zákonné a podzákonné normy a lépe se s nimi ztotožňují.

Personální podpora programu pomocí klíčových osob

Program hygieny rukou musí být podporován ve vrcholovém managementu zařízení.

Program hygieny rukou musí být podporován vedoucími zaměstnanci, kteří musí být proškoleni, a je podstatné, aby projevovali compliance celému programu, právě jako linioví manažeři.

Osoby zapojené do programu školení, výcviku a kontrolní činnosti musí mít přiděleny odpovídající kompetence.

Všechny tyto klíčové osoby musí plán utvářet a prosazovat společně určené cíle. Správně komunikovat a předávat si informace tak, aby mohly program v zařízení společně zavádět. Adaptační proces zaměstnanců

Úroveň mikrobiální čistoty rukou i pracovního prostředí je kolektivní záležitostí a kolektiv není statickou jednotkou. Úroveň postoje kolektivu k prevenci nozokomiálních nákaz a jeho „vnitřní kultura“ vždy ovlivňuje mnoho faktorů. Již při nástupu zaměstnance mu musí být vštěpovány správné zásady mytí a dezinfekce rukou jako nejjednoduššího a nejdostupnějšího způsobu zamezení přenosu infekce.

Vstupní školení zaměstnance by mělo zahrnovat školení v HDR a toto školení by mělo být zakončeno testem, který je založen do osobního spisu zaměstnance. Důležitým bodem je praktický nácvik se zpětnou vazbou pro zaměstnance. Zaměstnanec je zapracováván odpovědným školitelem, který klade důraz na problematiku HDR a novému zaměstnanci spolu s kolegy pomáhá. Na vstupní školení a vzdělávání v oblasti prevence nozokomiálních nákaz musí navazovat školení periodická s ověřováním znalostí a dovedností.

Školení a vzdělávání

Důležitým faktorem všech povinných školení je jejich dobrá příprava, vhodný školitel a dobře vypracovaný kontrolní test. V zařízení by měl být nastaven plán školení a jeho evidence. Školitel programu hygieny rukou by měl být volen jako osoba s dostatečnou praxí, zkušeností a schopností podporovat compliance ostatních nerestriktivními metodami, které podporují jejich sebekontrolu při provádění HDR. Školitel nebo školitelé by měli být ostatním příkladem. Školitelé a osoby dohlížející na proces školení a kontroly musí být vybaveni příslušnými kompetencemi a rozpočtovými zdroji pro provádění hygienických kontrol, otisků, nácviků dezinfekce a podobně. Plán školení musí určit rozsah a obsah školení, frekvenci školení a jeho výstupy pro ověření výsledků absolvovaných školení. Poskytnutí informační podpory pro získání a upevnění znalostí, a to i formou letáků, brožur, zpracovaných postupů, upoutávek apod. Pořádání tematických vzdělávacích akcí s danou problematikou.

Kontrola

Kontrola zahrnuje plánovaný audit podle vypracovaného kontrolního listu s uveřejněním výstupů auditu, nejčastějších neshod a vypracováním účelných a účinných nápravných opatření, se kterými jsou seznámeni vedoucí i řadoví zaměstnanci. Součástí auditu je i kontrola znalostí a dovedností techniky mytí a dezinfekce rukou. Dále zahrnuje neplánovaný audit podle vypracovaného kontrolního listu se shodnými výstupy, viz uvedeno výše, a audit metodou „pozorování“ v běžném provozu na pracovišti, s výstupy pro vedení pracovišť. Hlavním přínosem metody auditu „pozorováním“ je zjištění skutečné úrovně dodržování postupu HDR v praxi a návyků zaměstnanců. Nezbytná je kontrola spotřeby dezinfekčních prostředků a mýdel jako ukazatele vývoje spotřeby ve vazbě na četnost prováděného mytí a dezinfekce.

Zpětná vazba

Výstupem každého auditu musí být zpětná vazba pro vedoucího zaměstnance, ale i pro řadové zaměstnance.

Komunikace

Důležitým bodem je dostatek informací ať už o výstupech z kontrol, neshodách, nebo dostatek informací ve smyslu dalšího vzdělávání a prohlubování vědomostí zaměstnanců.

Komunikace je směrována dovnitř, anebo směrem ven z organizace. Vnitřní komunikací působíme na zaměstnance. Intenzita komunikace se odvíjí od priority vedení tyto informace šířit, pravidelně obnovovat a „strhávat“ na ně pozornost. Do této kategorie patří osvěta, plakáty, vlastnoručně vypracované materiály, systém vnitřních porad, školení a předávání informací, které slyšíme a vidíme. Toto vše ovlivňuje náš postoj, který se průběžně vyvíjí a mění. Vnější komunikace formuluje postoj zařízení a jeho pracovišť k uvedené problematice. Články uveřejněné v odborné a laické literatuře, prohlášení na internetových stránkách zařízení, informace určené pro návštěvníky nemocnice apod. určují, jak je zařízení vnímáno, jak jsou vnímáni jeho zaměstnanci a to, jak otevřeně se zařízení hlásí k prevenci NN a správné praxi hygieny rukou. Tento vnější obraz pomáhá formulovat a tvarovat i vnitřní postoj každého zaměstnance k problematice hygieny rukou.

Osvěta a edukovaná veřejnost je pro nás dalším stupněm kontroly, což je správné, protože tím se daleko více pacienti podílejí na procesu léčby. Závazné a veřejně známé prohlášení zařízení, že netolerujeme nedostatečnou hygienu rukou, je rovněž důležité v rámci podpory sebekontroly a kontroly každého zaměstnance. Vhodné je aktivní zapojení celého zařízení do kampaně na podporu hygieny rukou. Důležité je plnění bezpečnostních resortních cílů MZ ČR.

Jaké vidíme možné překážky při zavádění managementu hygieny rukou?

Překážkou může být nedostačující technické a materiální vybavení, nesnášenlivost dezinfekce, pracovní přetížení. Mnohdy se ale setkáváme s podceňováním rizika spojeného s nedostatečnou hygienou rukou. Již na začátku můžeme udělat chybu, a to chybně vedeným adaptačním procesem u zaměstnance anebo tím, že jsme nevhodně zvolili školitele nebo auditora. Neměli bychom se zaměřovat pouze na cílovou skupinu zdravotníků a podceňovat školení u nižších zdravotnických pracovníků, úklidové služby, studentů, dobrovolníků apod. Kamenem úrazu se nám může také stát špatný příklad ze strany vedoucích zaměstnanců a častým slabým mís- tem je absence pracovišť nebo zaměstnanců na pozici nemocniční hygieny.

Bc. Markéta Nemšovská, náměstkyně OP a manažerka kvality, Svitavská nemocnice, a. s.

 
  • tisk
  • předplatit si