Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 2 / 2021

Sociální práce s lidmi bez domova v době pandemie covid-19

Datum: 13. 4. 2021
Autor: Redakce Florence, Odbor sociální péče MMB

Lidé bez domova představují rozmanitou sociální skupinu, která se mnohdy vyznačuje kumulací různých problémů. Nejčastěji přitom bývají lidé bez domova spojováni s osobami „bez střechy“ (přežívajícími venku, tedy ve veřejných prostorách, ve stanech, v provizorních přístřešcích, pod mosty, ve squatech, v cizích zahradních chatkách, v autech nebo v noclehárnách pro osoby bez domova) a osobami „bez bytu“ (žijícími v azylových domech pro muže, ženy, matky s dětmi či pro rodiny, v domech na půl cesty a v obecních ubytovnách pro osoby bez domova).

Lidé bez domova mají mnoho zdravotních problémů, ­včetně tzv. tri-morbidity (kombinace tělesných a duševních ­nemocí a problémů se závislostí), a přitom nemají bezproblémový přístup ke zdravotní péči. Vzhledem ke slabému imunitnímu systému, špatné výživě a ­hygieně jsou ohroženi nakažlivými chorobami, a v současné pandemii covid-19 jsou proto zvláště zranitelní.

Ze srovnání mezi jednotlivými kraji České republiky vyplývá, že v Jihomoravském kraji je (po Praze a po Moravskoslezském kraji) třetí nejvyšší počet lidí bez domova (přes 2 tisíce osob, 80 % tvoří muži). Přibližně 1 200 z nich (s průměrným věkem 47,7 let) spí venku anebo v noclehárnách, přes 800 osob (včetně přibližně 300 dětí) využívá azylové domy, obecní ubytovny či domy na půl cesty, část osob je v nemocnicích a více než 100 ve věznicích. Vysoká čísla jsou evidována u věkové kategorie 60+. Lidé bez domova jednoduše stárnou. To s sebou přináší a bude přinášet vyšší potřeby na zajištění nezbytné péče a pomoci, protože bude ještě častěji docházet ke kombinaci různých sociálních znevýhodnění a výrazně klesající míry schopnosti zajistit své potřeby vlastními silami.

Péče o tuto cílovou skupinu v Brně je zajišťována prostřednictvím dlouhodobé koordinované spolupráce města, tedy Odboru sociální péče, a příspěvkové organizace Centrum sociálních služeb, Armády spásy, Diecézní charity Brno, Společnosti Podané ruce a dalších neziskových organizací.


 

Budování kontaktních center pro lidi bez domova v době pandemie a dalším období

„Vláda České republiky uložila na jaře 2020 povinnost zajistit systém péče o osoby bez přístřeší v souvislosti s pandemií. Velká infekčnost nového viru a relativně vysoká smrtnost jím vyvolaného onemocnění je pro lidi bez přístřeší obrovskou hrozbou. A nejen pro ně. Proto jsme koncem března začali urychleně vytipovávat vhodné lokality, kam bychom mohli osoby bez přístřeší soustředit, postarat se o ně a současně eliminovat i riziko dalšího přenosu nákazy. Situace ukázala, že město dokáže na vzniklou krizi reagovat okamžitě a že ve spolupráci s příspěvkovými a neziskovými organizacemi umí nalézt rychlá řešení. V krátké době vznikla místa pro různé cílové skupiny, město zajistilo úhradu provozních nákladů i dodávku ochranných pomůcek,“ popisuje kroky města náměstek primátorky pro sociální služby Robert Kerndl.

Řada opatření zaměřených na běžnou populaci (izolace, zvýšená hygiena, pobyt doma, přísné sociální distancování) není pro lidi bez domova dosažitelná. Tuto „mezeru“ v současných opatřeních bylo třeba na úrovni města vyřešit. Je velmi důležité omezit riziko přenosu onemocnění z této vysoce rizikové populace na zbytek obyvatelstva města. Ochrana lidí bez domova je důležitým a nepostradatelným prvkem při ­řešení současné pandemie.

Město Brno proto ihned reagovalo a již před rokem zřídilo nová centra pomoci pro osoby bez domova: denní centrum na ulici Vlhká, v prostoru bývalých kasáren Židenice a nonstop centrum na tzv. Střeláku v bývalém vojenském sportovním areálu u Anthroposu – každé s kapacitou ­přibližně 50 osob.

Provoz centra na Vlhké zajišťuje Společnost Podané ruce, komunitní a křesťanskou pomoc v kasárnách nabízí Spolek křesťanské pomoci. V dočasném stanovém městečku u Anthroposu, které fungovalo až do konce srpna loňského roku, působila Diecézní charita Brno. Klienti odtud byli postupně přesměrováni do sítě stávajících služeb (denní centra, noclehárny – které v současné době fungují obdobně jako azylové domy v nepřetržitém provozu, azylové domy, terénní programy prevence bezdomovectví) a u vytipovaných klientů do návazného bydlení s podporou služeb.

Všechny organizace úzce spolupracují s Odborem sociální péče magistrátu a s jejich sociálními kurátory a terénními pracovníky. Pro klienty v centrech bylo připraveno sociální zázemí, byla umožněna základní hygiena a město se podílelo na zajištění jejich stravování. Ze strany města byla kompletně zajištěna a plně hrazena provozní část, dodávka ochranných a dalších pomůcek.

Projekt kontaktních center je tak jedním ze zásadních preventivních opatření. V činnosti město pokračuje nejen kvůli rizikům spojeným s dalšími vlnami pandemie. „Činnost by se neměla v této fázi soustředit jen na zajištění základních podmínek pro přežití lidí bez domova, ale očekáváme prohloubení individuálně orientovaných aktivit sociální práce, jejichž cílem je pomoct lidem k návratu do běžného života. Zároveň to může být pro mnohé z těchto lidí začátek cesty ven z jejich tíživé situace,“ doplňuje Robert Kerndl.

Zřízení kontaktních center ­přineslo snížení výskytu osob bez domova v centru Brna. V meziročním srovnání dubna 2019 a 2020 došlo k více než 50% poklesu pohybu osob na sledovaném území (zdroj: Odbor sociální péče Magistrátu města Brna). V tomto smyslu se stala kontaktní centra významnou hrází rizika přenosu covid-19. Důležitou stránkou věci je ale hledání dalších zdrojů nejen pro udržení činnosti sociální práce, nýbrž pro její další rozvoj. V dané situaci je nebezpečí spojené s nejasnou ­predikcí vývoje pandemie stále přítomné.


 

Jak vlastně vypadá denní provoz centra na Vlhké?

Denní kontaktní centrum na Vlhké je otevřeno denně včetně svátků vždy s přítomností alespoň pěti pracovníků. Na dříve volné a neudržované ploše došlo k terénním úpravám a k osazení obytných kontejnerů – buněk vybavených sociálním zázemím (městu je zdarma poskytla společnost CTP). Lidé přijdou, změří se jim teplota, dostanou čistou roušku a vydezinfikují si ruce. V centru mohou dostat oběd, přes den také vodu a kávu. Pravidelně je doplňován i sociální šatník. Uvnitř buněk se dá posedět a půjčit si na místě knihu nebo časopis. V buňkách je sociální zařízení, které se po každém jednotlivci vydezinfikuje. V areálu jsou též dva stany určené k odpočinku.

V pravidelných intervalech jsou všichni při vstupu podrobeni antigenním testům na koronavirus.

V centru pracují nejen ­zaměstnanci, ale také mnoho dobrovolníků, peer pracovníci a je podporována svépomocná skupina klientů zaměřená na sdílení zkušeností se zvládáním závislosti na alkoholu. V rámci služby je realizován také samostatný program kontrolované konzumace alkoholu, na který jsou odkazováni indikovaní klienti centra. Program směřuje ke snižování škodlivých následků užívání alkoholu stejně jako ke stabilizaci návyků spojených s jeho konzumací u lidí bez domova se závislostí na alkoholu.

V roce 2020 využilo službu přes 700 jednotlivých klientů (z toho více než 80 % tvořili muži) a s klienty bylo realizováno přes 20 tisíc jedinečných kontaktů.

Zajištění zdravotnické pomoci

V této složité době vyvstává více než dříve nutnost zajistit dostupnost lékařské péče a ochranných pomůcek, což oceňují nejen samotní klienti, ale z těchto opatření profitují ­všichni spoluobčané. Město Brno nad rámec zdravotní péče poskytované všem občanům z prostředků veřejného zdravotního pojištění celoročně zajišťuje zdravotnickou pomoc osobám bez domova ve spolupráci s Oblastním spolkem Brno Českého červeného kříže v Centru sociálních služeb na Masné. Zdravotníci Českého červeného kříže poskytují lidem bez přístřeší 3× týdně první před­lékařskou pomoc (ošetření, ovazy a další) a v případě potřeby je odesílají na další odborné vyšetření do městské Nemocnice Milosrdných bratří. Pravidelně 1× týdně provádí zdravotníci také antigenní testování klientů. Dále zajišťuje osobní hygienu, dezinfekci a dezinsekci osob ve Středisku osobní hygieny na Rumišti. V posledním roce také spolupracuje s Mediky na ulici, kteří poskytují lidem bez domova pravidelnou péči i základní zdravotnické pomůcky.

Pandemie koronaviru je tak pro osoby bez domova paradoxně „příznivým“ obdobím – řada lidí bez domova totiž dostala dočasný azyl v nově vzniklých centrech, a tak k nim mají zdravotníci a studenti lékařské fakulty lepší přístup. Zároveň k nim mohou chodit častěji a pravidelně.

Například do kontaktního centra v ulici Vlhká v Brně chodí Medici na ulici už přes rok pravidelně 2× týdně. Lidem bez domova pomáhají s různými zdravotními neduhy. Většinou jsou to převazy, akutní chronické ranky, bércové vředy nebo kožní afekce, v zimě také omrzliny nebo popáleniny. Klienti už mediky znají, mají k nim důvěru a to je motivuje, aby o svůj zdravotní stav více dbali. Některým z nich medici během pandemie vyléčili i chronické bércové vředy.

Medici pomáhají nejen v kontaktním centru, ale i v terénu či v případě potřeby docházejí i do ubytovacího zařízení pro covid pozitivní. Samozřejmostí jsou zvýšené hygienické podmínky, takže pracovníci musí nosit obleky, respirátory a štíty.

S cílem zajištění bezpečnosti a podchycení potenciálních ohnisek nákazy probíhalo a dosud probíhá ve spolupráci se Společností ­Podané ruce a dalšími subjekty průběžné ­testování klientů bez domova. Po prokázání pozitivity klienti nastupují k pobytu do objektu bývalých židenických kasáren, kde se městu díky součinnosti všech aktérů podařilo koncem října 2020 zřídit ubytovací zařízení pro osoby pozitivní na ­covid-19 bez přístřeší a v tíživé životní situaci s bezpříznakovým či lehkým průběhem onemocnění s kapacitou až 100 lůžek. Zařízení se zajištěnou stravou 3× denně, výdejem ochranných pomůcek, sociálním šatníkem, zdravotnickou pomocí atd. se brzy ukázalo nejen jako životaschopné, ale v této době jako zcela nepostradatelné. V roce 2020 využilo zařízení celkem 27 osob, letos 39 osob.

V rezervě je připraveno také ubytovací karanténní zařízení na ulici Železniční pro osoby, kterým byla v souvislosti s pandemií Krajskou hygienickou stanicí nařízena karanténa. Kapacita je 16 osob, se zajištěním stravy 3× ­denně, výdejem ochranných pomůcek, sociálním šatníkem a zdravotnickou pomocí.  V roce 2020 jej vy­užily tři osoby a letos zatím nikdo, provozovatelem je stejně jako v předchozím případě příspěvková organizace města Centrum sociálních služeb.

Vznik a funkčnost uvedených center je důkazem výborné spolupráce mezi městem, Odborem sociální péče a dalšími odbory magistrátu, příspěvkovými a neziskovými organizacemi působícími ve městě Brně a Krajskou hygienickou stanicí. Stává se příležitostí pro další rozvoj systému podpory osob bez domova, která by dále mohla navázat na celostátní strategii České republiky, případně být zdrojem nových podnětů pro její inovaci. Priority efektivní intervence musí zahrnovat aktivní vyhledávání případů (terénní práce a nízkoprahová denní centra), vytvoření zázemí pro nouzový pobyt osob bez domova s možností osobní hygieny a stravy včetně základní lékařské a ošetřovatelské péče, poskytování přístupu k nouzovému bydlení, které je vhodné i pro izolační účely, úprava stávajících azylových míst, aby byly bezpečné. Podporu je přitom potřeba soustředit nejen na ty, kteří trpí bezdomovectvím, ale měla by cílit na ochranu těch zranitelných obyvatel, kterým hrozí riziko bezdomovectví z důvodu možného ekonomického dopadu epidemie covid-19. 

 


→ Centrum na Vlhké provozuje Společnost Podané ruce o.p.s., která poskytuje sociální a zdravotnické služby v oblasti návykového chování, dále sociální služby mladistvým a mladým lidem ohroženým sociálním vyloučením a nepříznivým sociálním vývojem a sociální služby směřované k národnostním a etnickým menšinám. Organizace byla založena v roce 1991.

→ Všechny příslušné služby jsou opakovaně certifikovány.

→ Organizace aktuálně provozuje více než 30 registrovaných sociálních služeb a realizuje řadu dalších výzkumných projektů, projekty zaměřené na veřejné zdraví a mezinárodní projekty v oblasti prevence a závislostí. Program kontrolované konzumace alkoholu metodicky vychází ze zkušeností a dobré praxe realizované v zahraničí a kontinuálně reaguje na individuální plán klienta a jeho aktuální situaci.

 
  • tisk
  • předplatit si