Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 1 / 2023

Centrum pro roztroušenou sklerózu v Teplicích poskytuje komplexní služby pacientům, které trápí chronické nevyléčitelné onemocnění

Datum: 9. 2. 2023
Autor: Ing. Jaroslava Brhlíková, DiS.

Teplické Centrum pro roztroušenou sklerózu má mezi pacienty skvělá hodnocení. Vedoucí centra primářka MUDr. Marta Vachová, která v roce 2022 získala ocenění Anděla mezi zdravotníky, dává do své práce mnoho energie. Je velice inovativní, nebojí se řešit situace novými způsoby, je ochotná a vstřícná. A stejně tak se dá popsat každý pracovník, který je členem týmu teplického RS centra.

Komplexní a kontinuální péče o klienty v současnosti zaznívá zdravotnickým prostředím jako mantra. Taková péče je opravdu žádoucí a mnohá pracoviště se o ni snaží. V Centru pro roztroušenou sklerózu (RS) Krajské zdravotní, a. s., Nemocnice Teplice, o. z., se podařilo tento způsob péče zajistit. V kompletně zrekonstruovaném centru, na jednom patře, na jedné chodbě, mají klienti dostupné vše, co potřebují – pět lékařů, osm zdravotních sester, které jsou odborně vzdělány pro léčbu pacientů s RS, dvě fyzioterapeutky, psychoterapeutku, sociální pracovnici, dále asistentku, recepční a sanitářku. Všichni vzájemně, flexibilně a rychle spolupracují v zájmu přibližně 2 000 klientů, kteří jsou především z Ústeckého, Libereckého a Karlovarského kraje.

Dalo by se říci, že většina klientů začíná své setkání s RS centrem na jeho recepci. Milá recepční zprostředkovává komunikaci mezi pacienty, lékaři a sestrami. A to jak prostřednictvím e-mailů, tak telefonátů. Zajišťuje objednávání receptů, léků přebíraných od lékárny i pořádek v rozsáhlé kartotéce.

A jak se klienti do Centra pro roztroušenou sklerózu mohou nejlépe dostat? Jejich cesta začíná právě na recepci, a to většinou telefonátem lékaře, pacienta nebo rodinného příslušníka. Centrum mu je buď doporučeno, nebo se chce registrovat dle spádu.

Představme si jednotlivé profese pečující o pacienty s RS.


Recepční

Nejlepší a nejrychlejší způsob je zaslat veškeré lékařské zprávy, popis z magnetické rezonance a výsledky z lumbální punkce na centrální e-mail ambulance. Recepční vše vytiskne, předloží sestřičkám jednotlivých lékařů, kteří ve spolupráci a dle všech výsledků zhodnotí a zkonzultují, ke komu je klient vhodný. Na základě toho recepce sdělí klientům termín první návštěvy, popřípadě s klientem doladí e-mailové adresy a platné telefonní kontakty, sdělí adresu nebo vysvětlí cestu do RS centra. Nejednou objednaným pomůže překonat počáteční nesmělost či stud. Recepční je stále udivena tím, kolik lidí se stydí za tuto nemoc nebo si myslí, že jim zde v centru jejich potíže nebudeme věřit.


Lékař

V ambulanci pro léčbu RS, která je onemocněním chronickým a nevyléčitelným, se nesetkáte pouze s čistou medicínou. Lékaři se s pacienty potkávají celé roky. Běžně proto vědí mnohé z jejich života i to, pokud se v nich něco neobvyklého děje. Mohou se tak o pacienty postarat po všech stránkách, což má velmi dobrý vliv na psychiku, čímž je pozitivně ovlivňována i samotná choroba. Mezi lékařem a pacientem zákonitě vzniká i jiný vztah, jenž není jen na úrovni běžného vyšetření a léčby.

Léčebné postupy RS se v čase rychle vyvíjí, proto je vzdělávání v tomto směru pro lékaře naprosto zásadní a nezbytné. Udržet krok s tímto tempem je velmi náročné. I proto hraje vzájemná kooperace mezi lékaři důležitou roli. Mohou se mezi sebou poradit, společně řešit složitější pacienty.

Podle celkového obrazu z mnoha vyšetření pacienta se stanovuje léčba. Při její volbě musí lékař zohledňovat velké množství parametrů, kterými se při volbě medikace řídí. V první řadě jsou to samozřejmě kritéria medicínská, ale i úhradová kritéria pojišťoven. Od indikace léčby běží 4týdenní lhůta, ve které musí pacient svůj lék dostat.


Sestra

V centru nyní pracuje šest sester, které pravidelně absolvují odborné semináře. Ty se týkají nejen přímé péče o pacienty, ale zejména odborných specifik práce s klienty s diagnózou RS.

V centru jsou pozice sester rozděleny podle jejich hlavních činností, které vykonávají. Důležité je ovšem uvést, že zde funguje plná zastupitelnost, každá ze sester musí mít všestranný přehled o činnostech v rámci RS centra. Z hlediska nutnosti pravidelného podávání léků by nebylo možné, aby některá jejich aktivita nebyla pacientům dostupná.

Každý klient se pravidelně setkává s ambulantními sestrami. Ty evidují veškerou dokumentaci, plánují dle kritérií a požadavků dané léčby kontroly (i k vyšetřením v jiné specializaci). Musí také vždy spočítat, jaké léky a kolik jich bude třeba doplnit z lékárny pro pacienty objednané na příští týden. RS centrum je totiž jediné, které si hlavní léčbu pro pacienty samo zajišťuje, takže si ji pacienti přebírají přímo v něm. Díky tomu si nemusejí sami nic hlídat, objednávat, vyzvedávat. Každá léčebná terapie má dané parametry užívání. O těchto zásadách užívání je pacient edukován svou ambulantní sestrou. Lékaři tvoří se sestrami jakési mikrotýmy, každý z lékařů má „svou“ sestru. Tato skutečnost mezi nimi navozuje příjemný a přátelský pracovní vztah.

Někteří pacienti jsou zařazeni do takzvaných studií, jichž souběžně probíhá opravdu mnoho. Práce studijní sestry je opravdu velmi specifická. Studijní sestra jim podává infuze, tablety, provádí odběry, EKG a další. Každý lék ve studii má své přesně dané požadavky, které je nutné dodržet. I ona proškoluje pacienty o způsobu užívání léčby v domácím prostředí. Provádí speciální odběry, které musí odborně zpracovat, zabalit a poslat přes kurýrní službu do zahraničí. Pro všechny úkony jsou striktně daná pravidla. U studijních pacientů se vyžadují mnohem častější pravidelné kontroly a sledování.

Infuzní sestry připravují a podávají infuze, aplikují injekce, monitorují pacienty. Při podávání infuzí je třeba dodržovat požadovaný monitoring vitálních funkcí.


Asistentka

Její náplní je zpracovávat a vyřizovat obrovské množství administrativy. Mezi nejdůležitější patří studium materiálů k mezinárodním studiím a jejich následné zpracování podle přesně daných kritérií a požadavků farmaceutických firem.

Zajišťuje také materiály pro audit a mnohé další. V podstatě všechny její aktivity jsou již nad rámec časových i kapacitních možností lékařů. I proto je asistentka neodmyslitelnou součástí týmu.


Fyzioterapeut

Cvičení je velice důležité nejen u chronických pacientů, ale také u těch nově diagnostikovaných. Právě u nich se mnohdy odhalí špatné pohybové stereotypy (například při sezení u počítače). Na těch je potřeba zapracovat, aby se deficit, který zatím není vidět, neprohluboval a eventuálně nezhoršoval další problémy, které se týkají většinou zad. Cílem cvičení je minimalizovat následky špatného pohybového stereotypu a vybudovat návyky nové, správné. Ty pak budou eliminovat eventuální další následné problémy typu bolesti hlavy, zad, kloubů a podobně, nejen tedy samotné základní onemocnění RS.

U chronických pacientů je snaha o zachování stávající kondice, popřípadě dokonce její zlepšení, aby se v případě další ataky chronicita a invalidizující projevy, které omezují běžný život nebo zaměstnání, neprohlubovaly. Pracuje se tedy intenzivně na tom, aby byl zachován současný stav a neprohluboval se problém s motorikou.

V centru je možné navštěvovat individuální terapii nebo skupinové cvičení. K tomu jsou v něm perfektně vybavené ordinace i tělocvična. Vybavení rozšiřuje fyzioterapeutům možnost poskytovat klientům širokou škálu terapií.


Psychoterapeut

Psychoterapeutická pomoc pro pacienty s RS vznikla jako reakce na potřeby pacientů, kteří se vyrovnávají s těžkou životní situací. Nemoc, která vstupuje do jejich životů, nejenže nenávratně mění jejich tělesné fungování, ale působí zejména (někdy dokonce více) na jejich psychiku. Hlavním úkolem terapeuta je pacientům pomoci vyrovnat se s diagnózou, kterou od lékaře slyší. Patří k ní pomoc s vyrovnáním se s projevy nemoci, s léčbou nebo i s vedlejšími účinky léčiv, které nastavená léčba může přinést. Pacienti prožívají emoce sklíčenosti, bezmoci, frustrace, strachu z neznámého a z budoucnosti. Ale mohou prožívat také vztek a často si kladou otázku: „Proč právě já?“

Centrum poskytuje pacientům jak jednorázové intervence, tak především dlouhodobou terapii v pravidelných sezeních. Podpora není nabízena pouze v oblasti vyrovnávání se s nemocí a jejími projevy, ale také v běžných oblastech života nebo v situacích, které potkávají každého člověka. Patří mezi ně zátěžové nebo přímo stresové situace (například rozvod, úmrtí, onemocnění jiného člena rodiny). Podpora je nabízena také lidem, kteří chtějí pracovat na svém životě a posunovat ho dále, tak aby byli co nejvíce spokojeni a cítili se dobře.

Ať už pacient přijde s jakýmkoli cílem, vždy to od něj vyžaduje připravenost a ochotu na sobě pracovat. Změny může docílit pouze sám pacient. Terapeut je jeho jakýmsi průvodcem, který využívá své odbornosti a nejrůznějších metod, aby mu pomohl docílit náhledu a změn směřujících k vytyčeným cílům.

V RS centru Teplice je pomoc a podpora nabízena i nejbližší rodině pacienta. Stává se, že ani blízcí nevědí, jak se s novou skutečností vyrovnat, a mají strach o své nejbližší.

Psychoterapeut vždy vyjadřuje díky všem pacientům, kteří se odvážili vyhledat tento druh odborné pomoci, s důvěrou se na něj obrátili a našli sílu svěřit své nejhlubší pocity „cizímu“ člověku. Ví, že to není jednoduché, a o to více si toho jako terapeut váží.


Sociální pracovník

Sociální pracovník má svou roli v každé fázi onemocnění. Podání potřebných informací, pomoc v případě potřeby, seznámení s možnostmi pro různé situace – to pacientovi pomůže nejen v praktickém životě, ale může mít i obrovský vliv na jeho psychickou pohodu. Vědomí, že je tu někdo – stát, neziskové organizace, nadace, pacientské spolky – na koho se může obrátit, je bezpochyby velice důležité pro všechny, kteří si musejí klást otázky svého zajištění do budoucna.

U klientů je třeba využívat nástroje sociální politiky v širokém i úzkém pojetí. Pacienti se dostávají do situací, které je opravdu nutné řešit například některou z dávek pro osoby se zdravotním postižením, ale také se vlivem změny zdravotního stavu často potýkají s otázkou bydlení, zaměstnání, sociálních kontaktů nebo aktivit. Nemoc může negativně ovlivnit celou řadu funkcí, je proto velice důležité pacienty motivovat k zachování co nejvyšší soběstačnosti a pokud možno aktivního životního tempa.

Jednotlivé intervence sociálního pracovníka nemusejí být dlouhé, spíše by se měly v průběhu onemocnění opakovat tak, aby bylo docíleno kontinuálnosti práce s klientem a včasné reakce na jeho aktuální sociální situaci.

Sociální pracovník se aktivně angažuje v široké oblasti sociální politiky, zajišťuje informovanost veřejnosti (odborné i laické) o potřebách klientů. Jedná například s poradci úřadu práce, s úřady o potřebách speciálních služeb, zejména pobytových a podobně.


Sanitářka

Pozice sanitářky je vzhledem k vytíženosti zdravotního personálu v centru opravdu obrovským přínosem. Svým způsobem propojuje tým pracovníků. Náplň její práce je pestrá a různorodá.

Hlavní náplní je samozřejmě udržovat čistotu a pořádek na oddělení včetně dezinfekce tak, aby byla návštěva centra pro všechny klienty co nejpříjemnější. Doplňuje zdravotní materiál a dohlíží na jeho exspirační lhůty.

Asistuje lékařům a sestrám při periodických vyšetřeních pohybových schopností klientů, stejně tak i při lumbálních puncích (pomáhá se zajištěním polohy). Stará se o pravidelné měření chůze pacientů na 25 stop, které je jedním z faktorů ukazujících případné změny zdravotního stavu. Celkově v rámci své kvalifikace velmi pomáhá vytíženým zdravotním sestrám například i tím, že se stará o přenos biologického materiálu.

O práci v centru by se dalo napsat i více, rozhodně však není cílem vyzdvihnout individualitu jednotlivých profesí. Naopak celý kolektiv pracuje jako tým s cílem být nápomocný a prospěšný všem svým klientům.

Jak už bylo uvedeno výše, všichni odborníci jsou si velmi blízko, a to nejen lidsky, i fyzicky jsou klientům přímo dostupní. Proto pokud pacient mluví u lékaře o nové bolesti v zádech, může ho lékař ihned odeslat na fyzioterapii v podstatě do protějších dveří. Když na infuzi mluví pacient o ztrátě zaměstnání, která mu přináší velké starosti, pošle ho sestra k sociální pracovnici. A protože u té se rozpovídá také o tom, že už z celé situace nespí a doma mají kvůli tomu hádky, je mu doporučena pomoc psychoterapeutky. Všem klientům je tedy dostupné celé spektrum pomoci, kterou potřebuje.

 

Ing. Jaroslava Brhlíková, DiS.,
Neurologické oddělení, Krajská zdravotní, a. s., Nemocnice Teplice, o. z., Teplic

 
  • tisk
  • předplatit si